Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сорока, Марина Василівна
dc.date.accessioned 2020-05-20T11:33:38Z
dc.date.available 2020-05-20T11:33:38Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Сорока М. В. Сценічний синтез мистецтв модерну // Культура і сучасність. 2019. № 2. С. 126-128. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/912
dc.description The purpose of the article is to determine the synthetic dimensions of modern culture as a particular communicative space. The methodology of the research is based on the application of methods of analysis of scientific literature, art-style analysis of works of fine arts to identify their subject-shaped series, and principles of form formation in the context of artistic communications. The scientific novelty is to find out the structure of synthetic trends of Art Nouveau style in its stage space. Conclusions. Art Nouveau style presents the subtle principles of stylism, which combined organism, ornamentalism. The harmony of style was more hypothetical than existing. In each work, one can see how harmoniously, disharmonious, and polyphonically the realities of the world of architecture, synthesis of arts, stage synthesis are combined. Thus, the modernist I. Stravinsky, O. Benoit, M. Vrubel, M. Roerich are not remakes that are mystified and transformed into a specific heroic epic. It is an authentic outburst of the spirit of breaking the classical culture. Art Nouveau is now emerging as a modeling system that actualizes the nostalgic scene. A. Tarkovsky, at one time, was very close to modern installations of culture (eternal juvenility and absolute spirituality), which is especially noticeable in his cinematic interpretation of S. Lem's Solaris. The director dreamed of some mystical power that exists outside of practice, outside the world, beyond individual choice, beyond the courage to be. The Art Nouveau style has a vast scene of world culture, in which its unique synthesis of the arts has formed. Theatricality is present in architecture, interior decoration, painting, graphics. Based on style invariance, all kinds of arts interacted in a shared communicative space and in separate stage ensembles, in particular opera, ballet art, etc. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті - визначити синтетичні виміри культури модерну як певного комунікативного простору. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні методів аналізу наукової літератури, художньо-стильового аналізу творів образотворчого мистецтва з метою виявлення їх предметно-образного ряду і принципів формоутворення в контексті мистецьких комунікацій. Наукова новизна полягає у з’ясуванні формотворення синтетичних тенденцій стилю модерн у його сценічному просторі. Висновки. Стиль модерн має велику сцену світової культури, в якій сформувався свій неповторний синтез мистецтв. Театральність присутня архітектурі, оздобленню інтер’єрів, живопису, графіці. Всі види мистецтв на підставі стильової інваріантності взаємодіяли у спільному комунікативному просторі та у окремому сценічному ансамблі, зокрема опері, балетному мистецтві та ін. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject культура повсякдення uk_UA
dc.subject сценічний простір uk_UA
dc.subject стиль модерн uk_UA
dc.subject синтез мистецтв uk_UA
dc.subject модель uk_UA
dc.title СЦЕНІЧНИЙ СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ МОДЕРНУ uk_UA
dc.title.alternative Stage synthesis of Art Nouveau uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу