Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Фоменко, Наталія Вікторівна | |
dc.date.accessioned | 2020-05-21T11:30:24Z | |
dc.date.available | 2020-05-21T11:30:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Фоменко Н. В. Афект в теорії та виконавській практиці " Stylus Phantasticus " (на прикладі "Хроматичної фантазії" Й. С. Баха) // Культура і сучасність. 2019. № 2. С. 130-136. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/938 | |
dc.description | The purpose of the article is to discover the means of expressive and stylistically correct performing of Baroque pieces in "Fantasy style." Methodology: historical-stylistic, interpretative analysis, semantic, and etymological analysis of the musical text. Scientific novelty covered with current research views on the problems and features of musical rhetoric and the category of affect in particular. Conclusions. As a systemic category of Baroque aesthetics and musical thinking, affect determines not only the compositional and stylistic features of musical text but also the ways and means of its performing embodiment. The disclosure of the affect inherent in the composer in the sound idea of the work should not be based solely on the intuition of the interpreter; For the correct and artistically authentic embodiment of the affect, specific knowledge is needed that will provide the relevant choice of articulation, fingering, agogics and more. And for the correct articulation of musical-rhetorical figures, besides their own identification, "reading" by the performer in the musical text, it is essential to form each intonational figure independently, and therefore to convey to the listener the relation of motives between themselves and the place of each in a universal symbolic-sound continuum. Only under such conditions will a rhetorical-speaking approach to interpretation provide a stylistic and corresponding original text expressiveness of performance.as a meaningful factor for the professional musical creativity of European Baroque music, affect determines not only the compositional and stylistic features of the musical text but also the means of its performing embodiment - articulation, agogic, etc. On the example of J. S. Bach's "Chromatic Fantasy" discovered reveals systematic levels of affect and the practical ways of performing artistic tasks that put forward this masterpiece of music to the interpreter. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи - розкриття засобів виразного та стилістично-коректного виконання клавірних творів «фантазійного стилю» доби Бароко. Методологія дослідження базується на комплексному підході, спирається на історико-стильовий, інтерпретаційний методи, метод семантичного та етимологічного аналізу музичного тексту. Наукова новизна роботи полягає у залученні новітніх поглядів на проблеми та особливості музичної риторики та категорію афекту зокрема. Висновки: виявлено, що як смислотворчий фактор для професійної музичної творчості європейського Бароко, афект визначає не лише композиційно-стилістичні особливості музичного тексту, але й засоби його виконавського втілення - артикуляцію, агогіку, тощо. На матеріалі «Хроматичної фантазії» Й. С. Баха виявлені системні рівні впливу афектів та запропоновані практичні шляхи виконавського розв’язання художніх завдань, що висуває до інтерпретатора відомий музичний твір. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | афект | uk_UA |
dc.subject | виконавська практика | uk_UA |
dc.subject | Stylus Phantasticus | uk_UA |
dc.subject | "Хроматична фантазія" Й. С. Баха | uk_UA |
dc.subject | клавірні твори | uk_UA |
dc.subject | Бароко | uk_UA |
dc.subject | музична риторика | uk_UA |
dc.subject | музичний текст | uk_UA |
dc.subject | теорія афектів | uk_UA |
dc.subject | музично-риторичні фігури | uk_UA |
dc.subject | агогічні прийоми | uk_UA |
dc.title | АФЕКТ В ТЕОРІЇ ТА ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ «STYLUS PHANTASTICUS» (НА ПРИКЛАДІ «ХРОМАТИЧНОЇ ФАНТАЗІЇ» Й. С. БАХА) | uk_UA |
dc.title.alternative | The Affect of «Stylus Phantasticus» Theory in Performing practice (based on the example of J. S. Bach’s “Chromatic Fantasy”) | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |