Короткий опис(реферат):
Метою роботи є розгляд в аксіологічному вимірі символіки перевтілення героїв драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» у зв’язку з проблематикою твору, різними характерами і стосунками, зокрема Мавки й Лукаша, та їхнім трагічним коханням. Методологія дослідження ґрунтується на використанні комплексу методів: аналізу й синтезу – для вивчення стану наукової розробленості теми; культурологічного, структурного, семіотичного – для реконструкції міфопоетичної моделі світу; системного, порівняльного – для виявлення символіки у перевтіленні персонажів; аксіологічного – для розгляду ціннісного змісту неоромантичного ідеалу людини.
Наукова новизна роботи полягає в поглибленні розкриття в культурологічній парадигмі твору символічного змісту образного перевтілення й моделювання картини людського буття як потужного джерела енергії художнього впливу на реципієнта, у дослідженні її символічності як складної розгалуженої системи культурологічних виявів. Висновки. Світ людини і світ природи Леся Українка в «Лісовій пісні» інтерпретує на філософському рівні взаємодії цінностей, що
складався під дією екзистенціалізму. Основний конфлікт твору гносеологічний, породжений суперечностями пізнання людиною світу й самої себе. Уводячи романтичну Мавку до сфери побуту з його драматизмом і трагізмом, проникаючи до глибин підсвідомості героїв, авторка орієнтує реципієнта на ідеали, що втілюють мудрість віків. При цьому Леся Українка звертається до символіки перевтілення персонажів, комплексно синтезує символи, концепти, міфологічні й казкові образи від реального простору дійства до космічної масштабності, що забезпечує «Лісовій
пісні» універсальність, основу якої визначає взаємодія світів (людини й природи) і цінностей.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is studying of the symbolism of the characters’ transformation in Lesya Ukrainka’s drama-extravaganza "Forest Song" in the axiological dimension and connection with the issue of the work, various characters and relationships, in particular, between Mavka and Lukash, and their tragic love. The methodology of the research is based on the use of a set of methods: analysis and synthesis – for studying the state of scientific development of the topic; cultural and structural-semiotic – for the reconstruction of the mythopoetic model of the world; structural, systemic, comparative – for the identification of symbolism in the characters’ transformation; axiological – for the review of the valued content of the neoromantic ideal of a human. Scientific novelty of this work provides the deepening in the closure of the culturological paradigm of the work the symbolic meaning of the image reincarnation and modeling the picture of human existence as a powerful source of energy for artistic influence on the recipient, in the study of its symbolism as a complex branched system of culturological expressions. Conclusions. In "Forest Song" the world of a human and the world of nature Lesya Ukrainka interacts on the philosophical level of values interplay, which was formed under the influence of existentialism. The main conflict of the work is epistemological, generated by the contradictions of the human’s knowledge of the world and himself. Introducing the romantic Mavka to the sphere of life with its drama and tragedy, penetrating to the depths of the characters’ subconsciousness, the author directs
the recipient to the ideals that embody the wisdom of the ages. At the same time, Lesya Ukrainka addresses to the symbolism of the heroes’ reincarnation, synthesizes symbols, concepts, mythological and fairy-tale images from the real space of the action to the cosmic scale in a complex way, which ensures "Forest Song" versatility, the basis of which is determined by the interaction of the worlds (human and nature), and values.