dc.contributor.author |
Новакович, Мирослава Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2020-06-17T14:45:22Z |
|
dc.date.available |
2020-06-17T14:45:22Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Новакович М. О. Віденський fin-de-siecle та його рецепція у творчості Станіслава Людкевича / Мирослава Олександрівна Новакович // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : ІДЕЯ-ПРИНТ, 2018. - Вип. ХХXХІ. - С. 108-116 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1449 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to reveal the characteristic features of the "Viennese modern" in the musical culture of Galicia at the beginning of the 20th century; to trace on the example of S. Lyudkevych's early works written on the texts of T. Shevchenko, how the aesthetics of the fin-de-siecle influenced the constructing of the national Ukrainian identity in the Galician musical art. The methodology of the research is based on general scientific methods of cognition: historical and genetic, which consists in revealing the
genesis of phenomena; culturological, which reveals the contexts of the origin of the objects under study; musical-analytical, which reveals the immanent properties of works. The scientific novelty lies in understanding the aesthetics of the Viennese fin-de-siecle, which essence is determined by the atypical combination of provincialism and cosmopolitanism, traditionalism and modernism. It is alleged that the Viennese fin-de-siecle stimulated the national style-building process in the Galician music culture of the
early twentieth century. For the first time in the context of the aesthetics of the Austrian fin-de-siecle, the choir "Kosar" and the symphony-cantata "Caucasus" by S. Lyudkevych written on the texts of T. Shevchenko's poetry are considered. Conclusions. The construction of national identity in the Galician musical culture of the fin-de-siecle period is closely related to the processes that took place in the intellectual and cultural life of the Austro-Hungarian monarchy. An example is the early work of S. Lyudkevych, whose
neo-romantic concept that "was based on a spiritual, "liberating" impulse, is an example of a new reading of Shevchenko's poetic texts through the prism of the aesthetics of the Viennese fin-de-siecle. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета статті – виявити характерні ознаки «віденського модерну» у музичній культурі
Галичини початку ХХ століття. На прикладі ранніх творів С. Людкевича на тексти Т. Шевченка простежити за тим, як естетика fin-de-siecle впливала на особливості конструювання національної української ідентичності в галицькому музичному мистецтві. Методологія дослідження базується на загальнонаукових методах пізнання: історико-генетичному, що полягає у виявленні ґенези явищ; культурологічному, який виявляє контексти постання досліджуваних об’єктів, музично-аналітичному, що розкриває іманентні властивості творів. Наукова новизна полягає в осмисленні естетики віденського fin-de-siecle, сутність якого визначається нетиповим поєднанням провінціалізму і космополітизму, традиціоналізму та
модернізму. Стверджується, що віденський fin-de-siecle. стимулював національний
стилеутворчий процес у галицькій музичній культурі початку ХХ століття. Вперше в контексті естетики австрійського fin-de-siecle розглядаються хор «Косар» та симфонія-кантата «Кавказ» С. Людкевича, написані на тексти поезії Т. Шевченка. Висновки. Конструювання національної ідентичності у музичній культурі Галичини доби fin-de-siecle тісно пов’язане з тими процесами, які відбувалися в інтелектуальному та культурному житті Австро-Угорської монархії.
Прикладом є рання творчість С. Людкевича, чия неоромантична концепція, що «ґрунтувалась на духовному, «визвольному» пориві, являє собою зразок нового прочитання поетичних текстів Шевченка крізь призму естетики віденського fin-de-siecle. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
віденський fin-de-siecle |
uk_UA |
dc.subject |
fin-de-siecle |
uk_UA |
dc.subject |
творчість С. Людкевича |
uk_UA |
dc.subject |
С. Людкевич |
uk_UA |
dc.title |
ВІДЕНСЬКИЙ FIN-DE-SIECLE ТА ЙОГО РЕЦЕПЦІЯ У ТВОРЧОСТІ СТАНІСЛАВА ЛЮДКЕВИЧА |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Viennese fin-de-siecle and its reception in the creativity of Stanislav Lyudkevych |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |