Короткий опис(реферат):
Мета роботи – визначення лексичних особливостей традиційної танцювальної культури українців Закарпаття відповідно до етнографічного районування. Методологію дослідження здійснено на основі синтезу наукових підходів: аналітичного – для опрацювання історичної, етнографічної, етно-культурологічної, культурологічної та мистецтвознавчої наукової літератури; історичного – для вивчення історичного періоду формування слов’янського етносу на території
Закарпаття, а також визначення меж етнографічного районування українського населення краю як окремих етнографічних груп (бойки, долиняни, лемки) та субетносу (гуцули); типологічного – спрямованого на виявлення та визначення локальних особливостей традиційної танцювальної культури українців Закарпаття відповідно до етнографічного районування; порівняльно-історичний метод – для порівняльного аналізу народної хореографічної культури бойків, гуцулів, долинян і
лемків в історичному розрізі та системного аналізу і синтезу, завдяки якому було розглянуто народну хореографічну культуру Закарпаття з властивою їй своєрідністю. Наукова новизна. Уперше здійснено мистецтвознавчий аналіз традиційної танцювальної культури українців Закарпаття відповідно до визначеного сучасними вітчизняними науковцями етнографічного районування бойків, гуцулів, долинян та лемків; з метою забезпечення кращого наукового підґрунтя для проведення дослідження народної хореографічної культури українців Закарпаття, було
розглянуто їхнє походження, історичний та культурний розвиток; проаналізовано особливості та визначено основні етнічні відмінності танцювального фольклору та локальної лексики етнографічної групи долинян; виявлено взаємовплив танцювальних культур бойків, гуцулів, долинян та лемків, а також сусідніх народів та українського населення Прикарпаття, Подністров’я та Волині у процесі її формування. Висновки. Проведений аналіз історичного періоду формування
слов’янського етносу на території Закарпаття в контексті дослідження розвитку традиційної культури загалом і танцювальної зокрема посприяв виявленню своєрідності хореографічної лексики українців Закарпаття, яка протягом багатьох століть внаслідок історичних обставин еволюціонувала, зазнавши вплив багатьох культур – угорської, австрійської, румунської, чеської, словацької та польської. Проте головні й визначальні ознаки структури танцювальної культури були й лишаються спільними для всього українського народу.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine the lexical peculiarities of the traditional dance culture of Ukrainians of Transcarpathia, according to ethnographic zoning. The methodology of the research was carried out on the basis of the synthesis of scientific approaches: analytical – for processing historical, ethnographic, ethnocultural, cultural and art studies scientific literature; historical – to study the historical period of the formation of the Slavic ethnos in the Transcarpathian region, as well as to determine the
boundaries of the ethnographic zoning of the Ukrainian population of the area as separate ethnographic groups (Boiky, Doluniany, Lemky) and subethnic (Hutsuli); typological – aimed at identifying and determining local features of the traditional dance culture of Ukrainians of Transcarpathia, in accordance with ethnographic zoning; comparative-historical method – for the comparative analysis of the national
choreographic culture of Boiky, Hutsuls, Doluniany and Lemky in the historical section and system analysis and synthesis, through which the folk choreographic culture of Transcarpathia was considered, with its inherent peculiarity. Scientific novelty. For the first time an art criticism analysis of the traditional dance culture of Ukrainians in Transcarpathia has been carried out in accordance with the ethnographic zoning of
boys, Hutsuls, valleys, and Lemky, as determined by modern Ukrainian scientists; in order to provide a better scientific basis for conducting research of the national choreographic culture of Ukrainians of Transcarpathia, their origin, historical and cultural development were considered; features are analyzed, and the main ethnic differences of dance folklore and local vocabulary of the ethnographic group of valleys are determined; the mutual influence of dance cultures of Boiky, Hutsuls, Doluniany, and Lemky, as well as neighboring peoples and the Ukrainian population of Prykarpattya, Podnistrovya, and Volhynia in the process of its formation, were revealed. Conclusions. The analysis of the historical period of the creation of the Slavic ethnos on the territory of Transcarpathia in the context of the study of the development of traditional culture in general and the dance in particular contributed to the identification of the peculiarity of the choreographic vocabulary of the Ukrainians of Transcarpathia, which for centuries, due to historical
circumstances, evolved under the influence of many cultures - Hungarian, Austrian, Romanian, Czech, Slovak and Polish. However, the primary and decisive features of the structure of the dance culture were and remain familiar to the entire Ukrainian people.