Abstract:
У дисертації висвітлено педагогічні засади вдосконалення професійної самоорганізації слухачів системи післядипломної педагогічної освіти. Проаналізовано історію становлення педагогічної самоорганізації у вітчизняній та зарубіжній педагогічних науках. Уточнено терміносистему педагогічної самоорганізації, а педагогічну синергетику визначено як теоретичну основу дослідження проблем самоорганізації в післядипломній педагогічній освіті. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель удосконалення педагогічної самоорганізації вчителів на курсах підвищення кваліфікації.
Модель педагогічної самоорганізації в умовах діяльності інституту післядипломної педагогічної освіти являє собою підвищення ефективності організаційного впливу на чотири блоки (змістовий, аксіологічний, технологічний, методологічний) формування педагогічної компетентності сучасного вчителя.
Кількісні та якісні результати експериментальної роботи засвідчили ефективність пропонованих засад самоорганізації слухачів системи післядипломної педагогічної освіти.
Основні результати дослідження впроваджено у систему роботи обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти різних регіонів України.
Description:
The dissertation for the degree of the candidate of pedagogical science of the speciality 13.00.01 "General pedagogy and the history of pedagogy" National Ivan Franko University, Zhytomyr, 2006.
The pedagogical principles for the professional improvement of the participants’ self-organization in the system of postgraduate pedagogical education are explained in this dissertation. The history of the formation of pedagogical self-organization in the native and foreign pedagogical sciencies is analysed. The terminology of pedagogical self-organization is explained and the term “pedagogical synergetics” is defined as the theoretical base for the exploration of pedagogical self-organization problems in postgraduate pedagogical education.The model of improvement of teachers’ pedagogical self-organization at the refresher training courses is theoretically based and experimentally checked.
The self-organizational pedagogical model in terms of the activity of the Institute of Post-Graduate Educational Studies heightens the efficiency of organizational influence on four blocks (content, axiological, technological, methodological) of formation of modern teacher’s pedagogical competence.
The quantative and qualitative results of the experimental work have shown the efficiency of pedagogical principles on participants’ self-organization in the system of postgraduate pedagogical education suggested in the hypothesis.
The main results of the research are introduced into the system of the activity of the regional institutes of postgraduate educational studies in different regions of Ukraine.