Abstract:
Дослідження динаміки розвитку хорової акапельної творчості українських композиторів на основі доробку В.Степурка в синхронному контексті сучасної хорової музики і в зв’язку з базовими концептами української музичної культури зумовлено яскравими проявами в ній характерного для сучасного етапу синтезуідей різних епох, релігій і конфесій. В дисертації здійснено аналіз тих зразків акапельної хорової музики, які найбільш виразно представляють закономірності мислення композитора в аспекті осмислення образно-семантичного потенціалу хорової композиції як цілісної системи. Наукова новизна дисертації полягає в систематизації комплексного висвітлення етичних основ творчості В.Степурка визначальних концепцій для його доробку. У зв’язку з ними вперше означено жанрові пріоритети цієї сфери і подана системна характеристика індивідуального хорового стилю композитора, введено в науковий обіг аналіз значної кількість художньо цінних хорових творів композитора, а відтак–істотно доповнено картину сучасної української музики. Ці результати зумовили можливість широкого практичного застосування матеріалів роботи у різних освітніх, наукових і творчих галузях.У процесі виконання дослідження на основі різних загально-гуманітарних (біографічного, герменевтичного і феноменологічного) і специфічних аналітичних (системного, інтерпретаційного, стилістичного, структурного, хорознавчого) методів було вирішено такі завдання, як висвітлення специфіки творчого мислення В.Степурка на основі ідейних пріоритетів його світогляду (синтезу типологічних рис християнської і східних релігійних доктрин, чинників міфопоетичного й постмодерного світосприйняття); визначення проявів семантичних концептів у стилістиці хорових творів та їх онтологічного взаємозв’язку; розкриття змістовних особливостей хорової виразовості у зв’язку із взаємодією з вербальним текстом, а також виявлення активних зв’язків з традиціями і жанрово-стильовими площинами хорової музики різних історичних епох.
Description:
The research of the dynamics of the development of Ukrainian composers’ a cappella choral creative activityon the basis of the V. Stepurko’s work in the synchronous context of contemporary choral music and in connection with the basic concepts of Ukrainian musical culture is caused by its vivid manifestations of the synthesis of ideas of various epochs, religions and confessions typical for the present period. In the thesis the analysis of those samples of a cappella choral music, which the most clearly represent the patterns of the composer’s thinking in the aspect of understanding the figurative and semantic potential of the choir composition as an integral system is performed. The scientific novelty of the research lies in the systematization of defining concepts for V. Stepurko’s creative activity on the basis of a comprehensive coverage of the ethical foundations of his work. In connection with them, for the first time the genre priorities of this sphere have been identified and the system characteristics of the composer's individual choral style has been introduced, an analysis of a significant number of the artistically valuable choral composer’s works has been introduced into the scientific study, and, therefore, a picture of contemporary Ukrainian music has substantially been complemented. These results led to the possibility of wide practical use of materials of the research in various educational, scientific and creative fields.
In the process of conducting the research on the basis of various general humanitarian (biographical, hermeneutic and phenomenological) and specific analytical (systemic, interpretive, stylistic, structural, choir) methods, the following tasks have been solved such as the clarification of the specificity of the V. Stepurko's creative thinking on the basis of ideological priorities of his worldview (synthesis of typological features of Christian and Oriental religious doctrines, factors of the mythopoetic and postmodern worldview); definition of manifestations of semantic concepts in the stylistics of choral works and their ontological interconnections; the disclosure of meaningful features of choral expression in connection with the interaction with a verbal text, as well as the identification of active ties with the traditions and genre-stylistic planes of choral music of various historical epochs.