Abstract:
У дисертації пропонується вивчення музично-естрадного виконавствау контексті процесів соціокультурної комунікації, визначаються стильові напрями та системні чинники сучасного українського вокально-естрадного виконавства як художньо-естетичного явища. Виявляються тенденції омасовлення та академізації як відбиття антиномічної природи естрадних форм музичної творчості та характеризуються магістральні тенденції жанрової стратифікації вокально-естрадного виконавства в Україні. Вивчення явища нового академізму у жанрово-стильових формах естрадного вокалу дозволяє визначати семантичну своєрідність вокально-естрадного українського виконавства з позиції теорії інтерпретації. Послідовно розкривається зміст процесу відтворення та проектування«життєвого світу» в естрадному співі, також визначаються складові процесустильової адаптації естрадного шлягеру в творчості українських естрадних співаків. Матеріал та методологічні засади дослідження дозволяють знаходити та категорізувати системні риси українського вокально-естрадного виконавства як художньо-естетичного явища. Доводиться, що серед магістральних тенденцій стильового розвитку вокально-естрадного виконавства настійливо виділяється академізація, але зособливими рисами, тобто суттєво оновлена та перебудовано відносно попередніх сталих форм. Виділяється жанрова форма шлягеру, що може віднайти свої художні пролегомени в композиторській розважальній музиці початку ХХ століття, має власні структурно-композиційні та семантичні витоки передбачає високий рівень художнього моделювання з широким охопленням соціокомунікативного матеріалу, потребує мистецької майстерності та психологічної зрілості від авторів та виконавців, часто зумовлюючи наближення їх професійних якостей та завдань.
Description:
The dissertation offers the study of musical performances in the context ofthe processes of socio-cultural communication, the style trends and systemicfactors of contemporary Ukrainian vocal-pop performance as an artistic andaesthetic phenomenon are determines. The tendencies of mass characterization and academic formation as areflection of the antinomic nature of variety forms of musical creativity arerevealed and the main tendencies of genre stratification of vocal-pop performancesin Ukraine are characterized. Studying the phenomenon of the new academicism in the genre-style forms of pop vocal allows to determine the semantic peculiarity of vocal-pop Ukrainian performances from the stand point of the theory of interpretation. The content of the reproduction and designing of the "world of life" in popsinging is consistently revealed, as well as the components of the style adaptation of the pop show in the works of Ukrainian pop singers are determined. The material and methodological principles of the study allow to find and categorize the system features of Ukrainian vocal-pop performance as an artistic and aestheticphenomenon.It is proved that among the main tendencies of the stylistic development ofvocal pop performances, academization is strongly emphasized, but with specialfeatures, that is, substantially updated and restructured relative to the previousstable forms. In the field of pop music, there is its own “classics” and other valueorientations, similar to the artistic and aesthetic criteria of traditional “serious”musical creativity. Today, it is in the so-called “light” music that importantquestions of human existence are embodied, represented and perceived in anunderstandably popularized artistic form, and they are brought to the same concert-theater and philharmonic grounds on which traditional academic performance isbased.The implementation of the research goal - the determination of factors andmeans of genre shaping and stylistic development of vocal variety performance inUkraine at the end of the 20th - beginning of the 21st century - is based on solvinga number of tasks. Chief among them are the study of the leading trends of thegenre stratification of Ukrainian vocal variety singing in the generalsociocommunicative context; singling out the stylistic tendencies of the design ofthe “life world” in pop vocal singing, in particular, the features of the stylisticadaptation of the pop hit in the works of Ukrainian pop singers; lighting the valueof the image of the personality - artistic personality factor - in musical pop-art.The main factor of unity is the figure of the performer-singer, around whoma set of compositional-stage trajectories is organized, that is, all the material of theperformance with its chronotopic features and requirements. If the vocalist is in the epicenter of pop action, then in relation to his artistic and psychological thesaurus,i.e. in relation to the semantic constants of the image of the modern personalitycreated by him, the leading ones are musical-language means, the connotativecircle of musical stylistics. The subject-sign side of the image (that is, itsemblematic projections and symbolic area) is determined by a typical genre (genre-primary) expression as an auditory form of evaluation of collective communicativeexperience.The genre form of the hit is distinguished, which reveals its artisticprolegomena in composer entertainment music of the early twentieth century, hasits own structural compositional and semantic origins, suggests a high level ofartistic modeling with a wide coverage of sociocommunicative material, requiresartistic skill and psychological maturity from authors and performers, oftencausing the convergence of their professional qualities and tasks.