Abstract:
Дисертаційне дослідження присвячено феномену музичної символіки «пасіонності», його еволюції в рамках бароко-романтизму. Автор розробляє універсальну концепцію та критеріально-ціннісну характеристику даного феномену і пропонує модель функціонування символіки «пасіонності» в творчості Й. С. Баха та Ф. Ліста, як двох найяскравіших «кульмінаційних зон» символіко-риторичного мислення.
У дисертації представлені аналізи творів Баха та Ліста у руслі прийнятої концепції та методологічного бачення проблематики. В творчості Баха символіка «пасіонності» розкриває сотеріологічну теорію, суть якої полягала в спасінні через муки, у відповідності до якої композитор вибудовує драматургію творів «від мороку до світла». Аргументовано, що завдяки своєрідному «стильовому симбіозу» (бароко-романтизм), Ф. Ліст створює твори - символи «барочного романтизму».
Description:
The dissertation research is dedicated to the phenomenon of music symbolism of «passion», its evolution in the limits of baroque-romanticism. The author works out the universal concept and criterion-valued characteristic of the given phenomenon and suggests the model of the function of the symbolism of «passion» in the creation of J. Bach and F. List, as two brightest «climactic areas» symbolic-rhetorical thought.
In dissertation it is represented the analysis of Bach and List’s works in the way of the accepted conception and methodological vision of problem. In creation of Bach the symbolism of «passion» exposes a soteriological theory essence of which consisted in a rescue through torments in accordance with which a composer lines up dramaturgy of works «from darkness to light». Argued, that due to original «stylish symbiosis» (baroque-romanticism), F. List creates works - the symbols of «baroque romanticism».