Короткий опис(реферат):
У дисертації розглянуто символічні формації в глобальному цивілізаційному процесі. Автор розкриває генезис і розвиток символічних формацій Сходу та Заходу, визначає концепції їх становлення та взаємодії. Новизна авторського підходу знаходить вираження в термінологічній новації „символічна формація”, під якою ми розуміємо символічні системи, закріплені в історичній традиції розвитку цивілізацій. Це умова стійких символічних форм та засобів їхнього осмислення. Символічні формації є системами уречевлених, об’єктивованих ідей. Основою евристичного потенціалу символічних формацій є мімесис, апофатизм, трансцендентальність та тілесність. Мімезис втілює основну евристичну властивість символічних формацій - наслідування природі та відданість традиції ейдосу. Апофатизм і трансцендентальність постійно спрямовують пізнання символічних формацій до непізнаного та невираженого, змушують порівнювати буттєвість з висотою устремлінь Духу, розвиваючи духовність людини й людства. Тілесність одухотворяє зримий світ речей, предметів, буттєвість світової цивілізації.
Основним конструктом символічних формацій у глобальному цивілізаційному процесі автор уважає поєднання - „сакральне”, „людина” та „світ” (природа та суспільство).
У результаті дослідження зроблено висновок, що кожна цивілізація має у своїй основі відповідну символічну формацію. Вона є достатньо стабільним утворенням. Незважаючи на культурну різноманітність, цивілізації мають своєю ядерною структурою символічну формацію. У свою чергу ці символічні системи є вираженням базових цінностей світової цивілізації та стають гарантом міжцивілізаційного порозуміння.
Суть розробки, основні результати:
Symbolic formations within the global civilization process are examined in the dissertation. The author is considerers development of symbolic formations of the West and East in philosophy, reveals tendencies of their formation and mutual influence. The author’s innovation of the term “symbolic formation” implies symbolic systems, fixed in historic cultural tradition. This is a unity of stable symbolic forms and methods of their comprehension. Symbolic formations represent aggregate of materialized objectivated ideas. They explain the way of life, culture, nation, religion, myth, philosophy, science, art in a global civilization process.
The main task of the symbolic formation is practice of molding socially meaningful objects of development of culture and mind. The global civilization process at its movement from the West towards the East changes traditional symbolic formations of the world’s culture. Innovations of the sign symbolism are characterized with information and economic practicalness. The concept of „triplicity” („sacred”, „human” and „world”) the author considers as the basic construct of symbolic formations in the global civilization process. As the result of the research there has been done a conclusion that every civilization community has a corresponding symbolic formation as its basis. And it is a quite stable formation. Despite of a cultural diversity, civilizations have symbolic formations in their core structure.