Abstract:
Дисертацію присвячено проблемам розвитку сучасного академічного хорового мистецтва a cappella. У дослідженні вирішуються наступні завдання: виявлення стану розробленості проблеми розвитку сучасного академічного хорового мистецтва a cappella; конкретизування поняттєвого апарату дослідження; розгляд у теоретичній площині сучасного академічного хорового мистецтва a cappella; розроблення жанрової типології та окреслення стильових напрямків сучасної хорової музики a cappella; дослідження шляхів розвитку сучасної академічної хорової музики a cappella України та Білорусії та презентація композиторської практики у сучасному академічному хоровому мистецтві a cappellа в аспекті синтезу і співвідношення «старих» і «нових» традицій; з’ясування особливостей формування та соціоісторичних передумов становлення сучасного академічного хорового виконавства a cappella на Україні та Білорусії; дослідження новітніх якостей та форм виконавської презентації сучасного академічного хорового мистецтва a cappella. Матеріалом дослідження стали загальновизнані взірці сучасної хорової музики a сappella українських (І. Шамо, В. Губаренко, В. Бібік, Т. Кравцов, Л. Дичко, В. Мужчиль, І. Щербаков) і білоруських (А. Мдівані, Л. Шлег, О. Атрашкевич, А. Безенсон, В. Кузнєцов) композиторів; сукупна виконавська творчість провідних академічних хорових колективів України і Білорусії, - Національної заслуженої академічної хорової капели України «Думка» (Київ), Академічного хору імені В’ячеслава Палкіна (Харків) і Державного хору білоруського радіо і телебачення( Мінськ). Охарактеризовано систему сучасного академічного хорового мистецтва a cappella як відкриту, що перебуває у стані постійної взаємодіїі з навколишнім середовищем, коли здійснюється постійне оновлення і обмін новою інформацією.
Description:
The dissertation is devoted to the problems of development of modern academic choral a cappella art. The research solves the following tasks: to identify the status of the problem of the development of modern academic choral a cappella art; concretization of the conceptual apparatus of the research; consideration in the theoretical plane of modern academic choral a cappella art; development of genre typology and outline of stylistic trends of modern academic choral a cappella music; studying the ways of development of modern academic choral a cappella art of Ukraine and Belarus and presenting composer practices in modern academic choral a cappella art in the aspect of synthesis and the ratio of "old" and "new" traditions; elucidation of the peculiarities of formation and socio-historical preconditions of the formation of modern academic choral a cappella performance in Ukraine and Belarus; research of the latest qualities and forms of the performance presentation of modern academic choral a cappella art. The research material consists of generally recognised paragons of modern academic choral a cappella music of Ukrainian (I. Shamo, V. Hubarenko, V. Bibik, T. Kravtsov, L. Dychko, V. Muzhchyl) and Belarusian (A. Mdivani, L. Shleh, O. Atrashkevych, A. Bezenson, V. Kuznietsov) composers; the total performance of the leading academic choirs of Ukraine and Belarus - the National Honored Academic Choir of Ukraine "Dumka", the Vyacheslav Palkin Academic Choir and the State Choir of the Belarusian Radio and Television. The analysis of scientific research made it possible to reveal the main directions of the ways of studying modern academic choral a cappella art - firstly, as a process of creating new elements of musical culture (variants of interpretation of choral works, the functioning of musical education, providing concert practice by performing personnel, scientific works in this sphere activities); and secondly, as a phenomenon of culture, which includes in its composition a collection of composing and performing achievements,
created for a certain period of time within the framework of a separate culture of the country.
The innovative indications of academic choral a cappella art were identified: the synthesis of a complex of traditional techniques with innovative musical means of utterance; inclusion in the performance and production building of the choral composition of performance features; application of reception of a musical "frame", which in turn brings the academic choral art of a cappella to cinema; cintroduction to the choral composition of theatrical techniques. The system of modern academic choral a cappella art was described as open, in a state of constant interaction with the environment, when a constant updating and exchange of new information is carried out.