Abstract:
Дисертацію присвячено дослідженню музичної архітектоніки в композиторській творчості С. Прокоф’єва. Запропоновано методику дослідження архітектоніки музичного твору. З цією метою залучено принципи архітектоніки, визначені в інших галузях науки та мистецтва. Дисертація базується на визначенні поняття і розумінні «музичної архітектоніки» В. Москаленком. До двох виділених дослідником різновидів архітектонічних уявлень (випереджуючого та резюмуючого), додається третій тип - втілюючий. Виявлені специфічні риси музичної архітектоніки: симультанність, узагальненість, презентативність конструкції та провідних архітектонічних опор. У творчості С. Прокоф’єва музичну архітектоніку розглянуто як системо-утворюючий фактор музичного мислення композитора. Архітектонічність, як важлива складова музичного стилю композитора, обумовлена певними індивідуально-психологічними властивостями його особистості: потужним інтелектом, структурованістю і системністю мислення, тяжінням до ясності, точності, лаконічності викладення. Яскравим проявом прокоф’євської архітектоніки є феноменальна ритмічна організація його творів. Висловлюваннями композитора підтверджуються особливості його музично-творчого процесу: інженерно-конструктивний підхід до побудови музичного твору, значущість цілісного архітектонічного уявлення на різних етапах творчого процесу. Архітектоніка творів С. Прокоф’єва стає показником класичних основ його стилю. Зокрема, простежується спирання на моделі віденсько-класичних композиційних форм. Дослідження архітектоніки творів С. Прокоф’єва розкриває новації у втіленні обраних композиційних моделей, сприяє уточненню складових художньої цілісності, враховує відмінності між виконавськими прочитаннями композиторського «архітектонічного проєкту». У цьому сенсі музична архітектоніка стає показником особливостей індивідуального стилю композитора і стилю виконавців його творів.
Description:
The dissertation is devoted to the research of musical architectonics in S. Prokofiev's composer work. The method of research of musical architectonics is offered. For this purpose, the principles of architectonics, as defined in other fields of science and arts are involved. The thesis is based on the definition and understanding of "musical architectonics" by V. Moskalenko. To the two types of architectonic representations (preceding and summarizing) highlighted by V. Moskalenko, the third type-embodying, is added. The specific features of musical architectonics are revealed: simultaneity, generality, representational construction and leading architectonical mainstays. In the works of S. Prokofiev, the musical architectonics is considered as a system-forming factor in the musical thinking of the composer. Architectonicity, as an important component of the composer's musical style, is condition to certain individual-psychological properties of his personality: powerful intelligence, structured and systemic thinking, tendency for clarity, accuracy, conciseness of statement. A striking expression of Prokofiev's architectonics is the phenomenal rhythmic organization of the composer's works. The composer`s statements are showing us the peculiarities of his musical-creative process: the engineering and constructive approach to the building of the musical work and the importance of the architectonic representation of the whole at different stages of the creative process. The architectonics of S. Prokofiev's works is an indicator of the classical foundations of his style. In particular, we can be traced the emphasis on models of Viennese-classical compositional forms.The research of the architectonics of S. Prokofiev’s works reveals the innovations in embodiment of chosen compositional models, contributes to the refinement of the components of the artistic integrity, takes in account the difference between performers reading of composer`s “architectonical project”. In this sense, the musical architectonics becomes an indicator of the peculiarities of individual style of the composer and the style of the performers of his works.