Abstract:
Робота є комплексним поліаспектним дослідженням художньої творчості
Микалоюса Константінаса Чюрльоніса (1875–1911) – унікального представника
литовської та європейської культури кінця ХІХ – початку ХХ ст.
У дисертації висвітлено феномен художньої творчості митця, втілений
через притаманну йому образну полісемантичність та світоглядну
багатовекторність. У контексті з’ясування різних аспектів творчого феномену
М. Чюрльоніса, розглянутих в їхній синтетичній взаємопов’язаності, у
дослідженні проаналізовано музичну, живописну та літературну творчість
митця. З огляду на це, в окремих розділах дисертації висвітлено особливості
філософського світогляду, образно-асоціативного сприйняття та духовної
сфери музичної творчості композитора.
Охарактеризовано один з оригінальних мистецько-філософських
напрямків розвитку європейської культури кінця ХІХ – початку ХХ ст. –
космізм як концептуальне втілення художнього світобачення М. Чюрльоніса. У
контексті висвітлення теургічного аспекту мистецького світосприйняття
композитора досліджено асоціативно-образні та смислові паралелі музичнофілософської творчості М. Чюрльоніса та О. Скрябіна як прояв зв’язку митців
із законами Всесвіту. Поряд із цим, проаналізовано прояви музичної,
живописної та літературної сонатності М. Чюрльоніса як комплексного
музично-художнього явища.
Description:
The present research paper is a comprehensive polyaspect study of the artistic
creativity of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875–1911), a unique phenomenon
of Lithuanian and European culture in the late XIX – early XX century.
The thesis highlights the phenomenon of the artistic creativity of the artist
embodied through inherent in him shaped polysemy and worldview multi-vector.
In the context of clarifying various aspects of the creative phenomenon of
M. Čiurlionis considered in their synthetic interconnectedness, the study analyzed the
musical, pictorial and literary works of the artist.
Taking this into account, the thesis highlights in the individual sections of the
dissertation features of philosophical outlook, figurative and associative perception
and spiritual spheres of musical creativity of the composer.
In this connection, it characterizes one of the original artistic and philosophical
trends in the development of European culture in the late XIX – early XX century –
cosmos as conceptual embodiment of artistic world attitude of M. Čiurlionis.
In the context of illustrating the theurgic aspect of artistic perception of the
world of the composer, the dissertation studies associative-figurative and semantic
parallels of musical and philosophical creativity of M. Čiurlionis and O. Scriabin as
manifestation of the connection between these artists with the higher laws of the
universe.
At the same time it analyzes manifestations of musical, scenic and literary
sonata of M. Čiurlionis as a complex musical and artistic phenomenon.