Короткий опис(реферат):
У дисертації досліджено шляхи формування і розвитку музичних
товариств як одного з найважливіших чинників європейської музичної
культури ХІХ – початку ХХ ст. В контексті гуманітарного міждисциплінарного дискурсу розглядаються засади формування музичних, хорових, культурно-просвітницьких товариств в історичній перспективі від
XVI століття та головно зосереджуючись на етапі їх кульмінаційного
розвитку в ХІХ – на початку ХХ ст. В цьому ширшому контексті виокремлюється конкретний приклад – Галицьке Музичне Товариство з центром у Львові, на якому і апробуються загальні принципи діяльності
аналогічних культурно-просвітницьких, музичних товариств.
У процесі становлення та розвитку музичних товариств сфера їх
діяльності постійно розширювалась і набувала нових соціокультурних
функцій, відповідно до рівня духовних потреб і запитів суспільства. Цим
пояснюється активне залучення професійних музикантів та курс на професіоналізацію всіх форм музичного життя що й дозволяє визнати згадані
товариства культурним феноменом, свідченням інтелектуальної та художньої зрілості. З цієї позиції трактуємо і всю діяльність Галицького
Музичного Товариства (ГМТ), яка осмислюється як узагальнення типових
для європейського культурного простору засад аналогічних осередків.
Прагнення до професіоналізації, осягнення все значнішої позиції в
утвердженні національної ідентичності і пізнанні питомих духовних
традицій, утворення розгалуженої системи концертно-виконавських і
музичних інституцій стали основою формування нового типу музичної
творчості – виконавства – слухацької аудиторії. Це підтверджується аналізом репертуару концертів, організованих Товариством, списків його
окремих учасників та колективів, програмами Консерваторії ГМТ та
іншими документально підтвердженими артефактами.
Вся багатоманітність функцій музичних товариств укладається в кілька груп. Перша група – когнітивна, яка передбачає просвітницьку функцію,
функцію розширення і збагачення музично-естетичного світогляду; освітньопрофесіоналізуючу функцію, тобто створення численних музично-освітніх
інституцій з консерваторією включно; стимулюючу функцію, яка активізує композиторську та виконавську творчість. Друга група – суспільно
заангажована, забезпечувала екзистенційні потреби, до неї відносимо
функцію престижу участі в товариствах, організаційно-концертні або філармонійні завдання, розважальну і харитативну функції. Націєтворчу групу
складають такі функції: національної ідентифікації, духовного об’єднання довкола релігійних традицій, компенсаторна, що передбачає апробацію
моделей держави в структурах товариств, та інформативно-архівуюча.
Суть розробки, основні результати:
The thesis studies ways of formation and development of music societies
as one of the most important factors in European musical culture of 19th –
early 20th century. In the context of humanitarian interdisciplinary discourse
are considered the basics of the formation of diverse musical, choral, culturaleducational societies in a historical perspective, beginning from the 16th
century and mainly focusing on the culminating stage of their development in
the 19th – early 20th century. In this broader context stands out a specific
example of Galician Musical Society, centred in Lviv, which serves for testing
general principles of activity of similar cultural-educational, musical societies.
At the present stage the scientific interest to the little-known pages of
musical life of the past in all its richness and diversity are expressed in
numerous musicological and wider – in cultural studies of Ukrainian and
foreign scientists. However, the activities of musical societies as very important
social and cultural phenomenon, through which the transition from the guild
circles, salon aristocratic music-making and spontaneity of spreading of musical
art – to professional institutions, clear organization and optimal infrastructure
of musical life, still has not become a subject to systematic interdisciplinary
research in Ukraine; theoretical level of mentioned range of problems in art
history also had not been sufficiently developed. This is due, primarily, to the
long period of silencing of objective picture of musical culture, including such
its important element as musical societies, using ideological considerations:
«nationalist» or «bourgeois» vectors of their development, as well as deficiency
of documentary-archival materials, which could be used to carry out an
objective reconstruction of this important segment of musical life. However,
in the modern humanistic science more clearly outlined is the need for an
accurate scientific reconstruction of those processes and phenomena, which
laid the foundation for important processes of social development and can be
considered from historical, cultural, spiritual, artistic and aesthetic positions.
This encompasses without a doubt also musical societies in the diversity of
their variety, since they functioned as a cultural, educational, choral, specialized
etc.
In the process of formation and development of musical societies the scope
of their activities steadily expanded and acquired new socio-cultural functions
according to the level of spiritual needs and demands of the society. This
explains increasingly attracting professional musicians and consecutive course
to the professionalization of all forms of musical life, that allows to recognize
mentioned societies as a cultural phenomenon, a proof of intellectual and
artistic maturity. From this position we treat all the activities of the Galician
Musical Society (GMS), which can be comprehended as a generalization of
typical for European cultural space principles of similar centres.
Based on the study and analysis of the historical, culturological, source
studies materials, dedicated to the mentioned issues, had been outlined most
important socio-cultural functions of the societies that offer new ways to
represent the significance of the achievements at a certain historical stage of
development. It was revealed that societies not only contributed to the
expansion of the aesthetic world view of a broad democratic audience, but also
acquired the social-patriotic direction. It was found that nation-unifying role
of such cultural centres often served as the impetus for the deployment of the
national liberation movements, on the way to gaining independence and
establishing their own state. Thus, the music societies demonstrate not only
their original purpose – to proliferate high art, but they appear as a perfect
communicative tool that helps unification of the nation.
It was revealed that the diversity of functions of music societies can be
divided into certain groups. The first group can be defined as cognitive, which
involves educational activity, expansion and enrichment of musical and
aesthetic mind-set of its members as well as of the general public, educational
and professionalizational work, creation of numerous musical and educational
institutions including the conservatory, the last in this group is considered a
stimulating function, which activates composing and performing creativity
thanks to the support of societies. The second group – public-engaged, designed
to ensure existential needs, we attribute to it a function of prestige of participation in societies, organizational, concert or philharmonic tasks, since societies became the precursors of professional institutions, entertaining and charitative. Last nation-creating group make a function of national identification,
spiritual unity around religious traditions, compensatory, providing for the
testing of the state models in the structures of societies, and informativearchiving.