Abstract:
Дослідження присвячене мистецтвознавчій експертизі класичного
українського фарфору і фаянсу України XIX – початку ХХ століття. У
дисертації охарактеризовано основні критерії сучасної атрибуції, експертизи та
ідентифікації українського фарфору-фаянсу, а також новітні технологічні
прийоми, що застосовуються у дослідженні тонкокерамічних виробів в умовах
сучасного антикварного ринку. Простежено взаємозв’язок мистецтвознавчої
експертизи з практичними методами наукової реставрації фарфору й фаянсу,
які використовуються у музеях України.
В роботі вжито культурологічний підхід для вивчення вітчизняного
фарфору-фаянсу XІХ – початку ХХ століття у зв’язку з розвитком художньої
культури формотворення та декорування виробів.
Загалом слід зазначити, що сучасні дослідники тонкокерамічних творів
зазначеного періоду розглядають, в основному, питання, пов’язані із
естетичними особливостями предметів. Насамперед, у розрізі специфіки їх
конструкції, способів виготовлення і формотворення. Проте, аспект зв’язку
мистецтвознавчої експертизи та наукової реставрації досі вченими не
розглядався. Тому у межах даної дисертаційної роботи основна увага була
акцентована на важливості теоретичного узагальнення матеріалу з вивчення
музейних предметів фарфору-фаянсу України XІХ – початку ХХ століття, а
також на необхідності проведення порівняльного аналізу досліджуваних
предметів з різних точок зору, включаючи й методи наукової реставрації.
У результаті вивчення джерельної бази були накреслені шляхи
проведення досліджень творів художньої кераміки з фондових сховищ
державних музейних колекцій, визначені основні положення сучасного
наукового підходу проведення мистецтвознавчої експертизи з використанням
новітніх науково-технічних засобів. Завдяки проведеній реставрації до
наукового обігу було введено маловідомі зразки українського класичного
фарфору та фаянсу.
Виявлено, що упродовж XІХ – початку ХХ століття в українському
мистецтві відбувалися закономірні стильові трансформації і модифікації в
формотворенні й декоруванні тонкокерамічної продукції, впроваджувались у
виробництво технічні та технологічні нововведення. Це суттєво вплинуло на
зміну модних напрямів, пошуків нових композиційних і живописних рішень у
межах стилів, а також удосконалення форм й техніки розпису виробів.
Встановлено, що методика проведення мистецтвознавчої та технікотехнологічної експертизи фарфоро-фаянсових творів базується на їх
комплексному дослідженні й включає атрибуцію, оптико-фізичні, хімічні й інші
методи, що дає підстави визначити автентичність пам’ятки, її історичне,
культурне і мистецьке значення.
У роботі також розглянуті окремі групи художньої тонкої кераміки в
процесі їх реставрації, проаналізовані документальні відомості щодо їх
побутування, обліково-довідкові й інвентаризаційні матеріали. Крім того, були
проведені візуальні дослідження артефактів, визначені техніки та технології їх
створення, ступінь збереженості, спосіб нанесення декору, композиція,
стилістика, наявність клейм і сигнатур.
За результатами вивчення різних способів з’ясування встановлення
вартості творів мистецтва українськими і зарубіжними фахівцями, які
займалися проблемами оцінювання, як найбільш раціональна була виділена
система В. Індутного. Додатково були розроблені рекомендації з проведення
мистецтвознавчої експертизи й атрибуції художнього фарфору-фаянсу в
музейній науково-реставраційній практиці, відповідно до сучасних умов
антикварного ринку.
Подальший розвиток отримало обґрунтування способів проведення
техніко-технологічної експертизи творів з тонкої кераміки. Встановлена
значимість окремих виробів як історико-культурних джерел. У вирішенні
експериментальних завдань з метою доведення наукових гіпотез були
запропоновані засоби ідентифікації фарфоро-фаянсових творів у процесі
здійснення мистецтвознавчої експертизи.
Проведені дослідження дозволили уточнити класифікацію творів
української тонкої кераміки ХІХ – початку ХХ століття за художньо-образним
ознаками. Відповідно, була проведена їх систематизація за формальностилістичними особливостями й функціональними характеристиками,
визначена їх видова приналежність.
Простежено взаємозв’язок мистецтвознавчої експертизи з різними
галузями наук (історії, культурології, музеєзнавства, наукової реставрації,
етики, естетики, фізики, хімії тощо), спрямованими на вирішення важливих
соціокультурних завдань.
Description:
The research is devoted to art expertise of classical porcelain and faience of
Ukraine 19th – early 20th century. The dissertation describes the main criteria of
modern attribution, expertise and identification of Ukrainian porcelain-faience, as
well as the latest technological receptions, which are used in the research of fineceramic products in the conditions of the modern antique market. Interconnection is
traced of art expertise with practical methods of scientific restoration of porcelain and
faience, which are used in museums of Ukraine.
In the work was considered culturological approach to the study of domestic
porcelain-faience in connection with the development of artistic culture of shaping
and decoration of products.
In general, it should be noted that modern researchers of fine-tin works of the
specified period consider, mainly, the question that are related to the aesthetic
features of subjects. First of all, in the context of the specifics of their design,
methods of manufacturing and shaping. However, the aspect of the connection
between art criticism and scientific restoration has not yet been considered by
scientists. Therefore, within this dissertation the main attention was focused on the
importance of theoretical generalization of the material on the study of museum items
of porcelain-faience of Ukraine from the 19th – early 20th century, also on the need
for a comparative analysis of the studied subjects from different points of view,
including practical methods of scientific restoration.
As a result of the study of sources, the ways of conducting research have been
outlined of fine ceramics from stock repositories of state museum collections, were
determined the main provisions of the modern scientific approach of carrying out an
art-examination using the latest scientific and technical means have been determined.
Thanks to the restoration little-known samples were introduced into scientific
circulation of Ukrainian classical porcelain and faience.
It was revealed that during the 19th – early 20th centuries in the Ukrainian art
there were regular stylistic transformations and modifications in the formation and
decoration of fine-ceramic products, new technical and technological innovations
were introduced into production. This significantly influenced the change of fashion
trends, search for new solutions in composition and painting, within the style, as well
as improving the forms and techniques of painting products.
It is established, that the methodology for carrying out an art and technological
examination of porcelain and faience works, based on their comprehensive study and
including optical-physical, chemical, attribution and other methods, which gives
grounds for determine the authenticity of the monument, its historical, cultural and
artistic significance.
In the work, also considered investigated some groups of art fine ceramics in
the process of their restoration, were analyzed documentary information of their
existence, reference and inventory materials. Besides, were also conducted visual
research of artefacts, the technique and technology of their creation were determined,
degree of conservation, the method of decorating, composition, style, the presence of
stamps and signatures.
As a result of studying various ways to find out the value of works of art by
Ukrainian and foreign specialists, who were involved in evaluation problems, as the
most rational was the system of V. Indutny.
Additionally, recommendations have been developed for conducting artexpertise and attribution of artistic porcelain-faience in museum, scientific and
restoration practice, in accordance with the current conditions of the antique market.
Further development has been received rationale ways to conduct technical and
technological expertise of works of fine ceramics.
It was established the importance of individual products as historical and
cultural sources. In solving experimental tasks in order to prove scientific hypotheses
were offered means of identification porcelain and faience works in the process of
art-expertise.
The studies that have been carried out have made it possible to clarify the
classification of works of Ukrainian fine ceramics 19th – early 20th century on
artistic-figurative signs. Accordingly, they were systematized to the formal-stylistic
features and functional characteristics, their species membership are determined.
It was traced interconnection of art examination expertise (history, cultural
studies, museology, scientific restoration, ethics, aesthetics, physics, chemistry, etc.),
which were aimed at solving important socio-cultural tasks.
The scientific novelty of the obtained results is that in the dissertation for the
first time in theoretical the generalized information on art studies of porcelain and
faience artistic products with original sources and practical conducting of scientific
restoration of fine ceramics XIX – beginning of XX centuries (on museum samples);
the research was carried out and a comparative analysis of the principles of art
criticism and practical methods of scientific restoration of porcelain and earthenware
used in museums of Ukraine; have been developed recommendations that allow to
introduce the art expertise and attribution of porcelain and faience wares in museum
practice, scientific and restoration practice, in accordance with the conditions of the
Ukrainian antique market; were introduced into scientific circulation again found
newly discovered and restored previously unknown porcelains works from the
backgrounds of the National Museum of the History of Ukraine and the National
Museum of Ukrainian Folk Decorative Arts. Received further development:
explanation of the methods of carrying out the technical and technological expertise
of porcelain-faience works on modern devices for the purpose of their identification;
the establishment of the cultural significance of individual works of art porcelain and
faience as historical sources in the solution of experimental tasks with the aim of
bringing scientific assumptions; the proposed structural scheme of general directions
of research porcelain and faience products and the scheme of conducting art
expertise. It is specified: the classification of works of Ukrainian porcelain-faience
XIX – early XX century on artistic-figurative features. Deepened: systematization of
porcelain and faience items of the 19th – early 20th of centuries by stylistic features
and functional purpose, identified their species identity; interconnection of art
expertise with different branches of science (history, cultural studies, museology,
ethics, aesthetics, physics, chemistry and others), which are aimed at solving
important socio-cultural tasks.
The theoretical and practical significance of the work is that the obtained
provisions can be used for work in the field of theory and practice of culture, art
history, expertise, in the possibility of applying the obtained results and conclusions
for carrying out of art examination expertise of domestic and foreign porcelain and
faience of the 19th – early 20th centuries, as well as for the preparation of educational
and reference information publications on cultural studies, art studies, for collectors,
in the development of educational and methodological provision of the educational
process of cultural institutions, etc.
The information given in the text and annexes of the dissertation, can be
applied in museum practice, in the scientific processing of collections, preparation of
exhibitions, in carrying out attribution, art analysis and scientific restoration.