Короткий опис(реферат):
Дослідження присвячено висвітленню основних тенденцій, явищ та
особливостей розвитку культурно-мистецького процесу на Півдні України в
1960–1980-х роках. У дисертації охарактеризовано основні художньостилістичні домінанти в живописі художників Одеси, Миколаєва та Херсона
досліджуваного періоду. Під поняттям «художньо-стилістична домінанта»
пропонується розуміти сукупність гетерогенних за своїми технікостилістичними ознаками характеристичних рис живописних стилів та напрямів,
що завдяки ефекту інтенсивності прояву («феноменологічної щільності») в
конкретних художніх продуктах виявила потенціал концептуальної та
естетичної цілісності й усталеності й через це протягом певного часу була
однією з визначальних тенденцій для культурно-мистецького процесу на Півдні
України у 60–80-х роках ХХ століття. Художньо-стилістичні домінанти
охарактеризовані з позиції взаємодії традиції та новаторських тенденцій у
мистецтві зазначеного періоду.
В роботі вжито культурологічний підхід, завдяки якому автор розглядає
творчість художників Півдня України 1960–1980-х років у зв’язку з розвитком
художньої культури регіону. Структура дисертації обумовлена загальною
концепцією, логікою розкриття проблеми, її змістом, метою та поставленими
науковими завданнями.
Загалом слід зазначити, що дослідники Півдня України розглядали лише
деякі аспекти розвитку художнього процесу в регіоні у 1960–1980-х роках,
аналізували творчість певних митців (в основному одеських та миколаївських),
в цілому окремого ґрунтовного дослідження щодо стилістичних особливостей
живопису художників Півдня автором не виявлено. Тому у межах даної
дисертації основна увага була акцентована на творчості маловідомих митців,
особливостях художнього життя в кожному окремому місті (Херсон, Миколаїв,
Одеса), та дослідженні зв’язку з мистецьким процесом України.
У результаті вивчення архівних джерел уточнені дати утворення
обласних спілок художників та мистецьких об’єднань, їх хронологічно
представлено і введено у художній контекст. Завдяки зібраному і вивченому
матеріалу, більшість якого публікується вперше, вдалося простежити розвиток
тенденцій імпресіонізму на Півдні України протягом кінця ХІХ ст. і включно до
80-х років ХХ ст. Відзначено, що розвиток напряму на початку ХХ століття
спостерігався в Одесі, і безпосередньо був пов’язаний з творчою діяльністю
певних майстрів Товариства південноросійських художників. У межах
нонконформізму вперше досліджено регіональні особливості звернення до
«суворого стилю». Відзначено, що митці Півдня, в контексті зазначеної
тенденції, виявили інтерес до ліричних пейзажних мотивів та зображення
конкретної сильної особистості, а не узагальнених портретних образів. За
допомогою аналізу творів живопису доведено зв'язок творчих експериментів
певних одеських нонконформістів з творчістю їх попередників – «одеських
парижан», що працювали на початку ХХ століття в Одесі. Встановлено, що у
1960–1980-х роках певні художники-нонконформісти стали звертатися до
архетипів, етнічних символів та алегорій; до «національних тем» та сюжетів,
використовувати ремінісценції примітивної архаїки, трипільської символіки,
скіфського звіриного стилю, іконописних форм, народної картини, українського
бароко.
Доведено, що офіційно визнаною образотворчою мовою у 1960–1980-х
роках на Півдні України залишався реалізм академічного зразка. Також
визначено чинники, що вплинули на розвиток художнього процесу та
формування образотворчої стилістики у відповідному регіоні, зокрема,
динаміка та варіативність художньої виставкової практики; творча атмосфера в
колективі; рівень та характер професійної освіти митців; комерційний та
соціальний компоненти. Встановлено, що у цілому, офіційне художнє життя
Півдня України було підпорядковане спілці художників УРСР, яка здійснювала
ретельний контроль за ідейним змістом художніх творів. Проаналізовано
негативний та позитивний вплив Спілки на розвиток художнього процесу.
Проведене дослідження дозволило зробити висновок, що саме місцева
художня традиція у поєднанні з новаторством і визначає особливості проявів
стилістичних змін у живописі Півдня України під впливом новітніх культурних
тенденцій.
Суть розробки, основні результати:
The thesis concerns main tendencies, phenomena and peculiarities of
development of the cultural and artistic process in the South of Ukraine in the 1960-
1980s. The thesis describes the main artistic and stylistic dominant in the paintings of
Odessa, Nikolaev and Kherson artists of the studied period. The concept of «artistic-
stylistic dominant» has been interpreted as a set of heterogeneous technical and
stylistic peculiarities, characteristic features of artistic styles and trends which, due to
the effect of manifestation intensity («phenomenological thickness») in particular
artistic products, revealed the potential of the conceptual and aesthetic integrity and
steadiness, owing to which being for some time a decisive trend in the cultural and
artistic process in Southern Ukraine throughout 1960s–1980s. Artistic-stylistic
dominants are characterized from the point of view of the interaction of tradition and
innovative trends in the art of this period.
The work is based on the cultural approach that explains the work of the artists
of the South of Ukraine in the 1960s-1980s in connection with the development of
the artistic culture of the region. The structure of the dissertation is due to the general
concept, the logic of the problem’s solving, its content, purpose and the assigned
research tasks.
It’s should be noted that researchers of Southern Ukraine considered only some
aspects of development of the artistic process in the region in the 1960s-1980s,
analyzed creative work of some artists (mainly from Odesa and Mykolaiv), but the
special fundamental investigation as to stylistic peculiarities of paintings by artists of
Southern Ukraine has not been provided for now, so in the dissertation paper the
main attention has been payed to creativity of little-known artists, peculiarities of
artistic background in such localities as Kherson, Mykolaiv, Odesa as well as to
mutual influence and interaction with the general artistic process in Ukraine.
The studying of archive sources allowed to make more clear dates of formation
of regional unions and artistic associations which were represented in chronological
order and introduced in the general artistic context. Owing to materials gathered and
studied, most of which are published for the first time, the managed to trace the
development of tendencies of impressionism in Southern Ukraine from the end of the
XIX to eighties of the XX centuries. It’s noted that development of impressionism
took place in Odesa in the beginning of the XX century and was directly associated
with creative work of some artists of the Union of Southern Ukraine artists. It has
been demonstrated that traditional academic realism remained the acknowledged
descriptive language in the 1960s – 1980s. Within the context of non-conformism for
the first time it has been investigated regional peculiarities of the so-called “rough
style”. It is noted that artists of Southern Ukraine who were within this trend revealed
interest to lyrical landscape motives as well as to representation of some strong
individuality in contrast to generalized portrayals. Due to analysis of artistic works
there was proved the association of creative experiments of some nonconformists
from Odesa with creative activity of their precursors – “Odesa Parisiennes” which
were active in Odesa in the beginning of the XX century. It has been set clear that
during 1960s – 1980s some nonconformist artists began to use archetypes, ethnic
symbols and allegories as well as “national themes” and plots, reminiscences of
archaic primitivism, Trypillya symbolism, Scythians animalistic style, icon painting
forms, common culture canvas, Ukrainian Baroque.
It’s also been defined factors that influenced the development of artistic
process and formation of imagery stylistics in the region in question, especially
dynamics and variability of art exhibition practice, creative background in artistic
communities, level and character of professional education of artists, commercial and
social components. It was established that in general, the official artistic life of the
South of Ukraine was subordinated to the Union of Artists of the Ukrainian SSR,
which carried out a thorough control over the ideological content of artistic works.
The negative and positive influence of the Union on the development of the artistic
process has been analyzed.
The study carried out allowed to conclude that it was the local artistic tradition
in conjugation with innovative trends that defined particularities of manifestations of
stylistic shifts in the painting of Southern Ukraine influenced by contemporary
cultural trends.