Abstract:
У дисертації пропонується вивчення музично-естрадного виконавства
у контексті процесів соціокультурної комунікації, визначаються стильові
напрями та системні чинники сучасного українського вокально-естрадного
виконавства як художньо-естетичного явища.
Виявляються тенденції омасовлення та академізації як відбиття
антиномічної природи естрадних форм музичної творчості та
характеризуються магістральні тенденції жанрової стратифікації вокальноестрадного виконавства в Україні.
Вивчення явища нового академізму у жанрово-стильових формах
естрадного вокалу дозволяє визначати семантичну своєрідність вокальноестрадного українського виконавства з позиції теорії інтерпретації.
Послідовно розкривається зміст процесу відтворення та проектування
«життєвого світу» в естрадному спів, також визначаються складові процесу
стильової адаптації естрадного шлягеру в творчості українських естрадних
співаків. Матеріал та методологічні засади дослідження дозволяють
знаходити та категорізувати системні риси українського вокальноестрадного виконавства як художньо-естетичного явища.
Доводиться, що серед магістральних тенденцій стильового розвитку
вокально-естрадного виконавства настійливо виділяється академізація, але з
особливими рисами, тобто суттєво оновлена та перебудовано відносно
попередніх сталих форм.
Виділяється жанрова форма шлягеру, що може віднайти свої художні
пролегомени в композиторській розважальній музиці початку ХХ століття,
має власні структурно-композиційні та семантичні витоки, передбачає
високий рівень художнього моделювання з широким охопленням
соціокомунікативного матеріалу, потребує мистецької майстерності та
психологічної зрілості від авторів та виконавців, часто зумовлюючи
наближення їх професійних якостей та завдань.
Description:
The dissertation offers the study of musical performances in the context of
the processes of socio-cultural communication, the style trends and systemic
factors of contemporary Ukrainian vocal-pop performance as an artistic and
aesthetic phenomenon are determines.
The tendencies of mass characterization and academic formation as a
reflection of the antinomic nature of variety forms of musical creativity are
revealed and the main tendencies of genre stratification of vocal-pop performances
in Ukraine are characterized.
Studying the phenomenon of the new academicism in the genre-style forms
of pop vocal allows to determine the semantic peculiarity of vocal-pop Ukrainian
performances from the standpoint of the theory of interpretation.
The content of the reproduction and designing of the "world of life" in pop
singing is consistently revealed, as well as the components of the style adaptation
of the pop show in the works of Ukrainian pop singers are determined. The
material and methodological principles of the study allow to find and categorize
the system features of Ukrainian vocal-pop performance as an artistic and aesthetic
phenomenon.
It is proved that among the main tendencies of the stylistic development of
vocal pop performances, academization is strongly emphasized, but with special
features, that is, substantially updated and restructured relative to the previous
stable forms. In the field of pop music, there is its own “classics” and other value
orientations, similar to the artistic and aesthetic criteria of traditional “serious”
musical creativity. Today, it is in the so-called “light” music that important
questions of human existence are embodied, represented and perceived in an
understandably popularized artistic form, and they are brought to the same concerttheater and philharmonic grounds on which traditional academic performance is
based.
The implementation of the research goal - the determination of factors and
means of genre shaping and stylistic development of vocal variety performance in
Ukraine at the end of the 20th - beginning of the 21st century - is based on solving
a number of tasks. Chief among them are the study of the leading trends of the
genre stratification of Ukrainian vocal variety singing in the general
sociocommunicative context; singling out the stylistic tendencies of the design of
the “life world” in pop vocal singing, in particular, the features of the stylistic
adaptation of the pop hit in the works of Ukrainian pop singers; lighting the value
of the image of the personality - artistic personality factor - in musical pop-art.
The main factor of unity is the figure of the performer-singer, around whom
a set of compositional-stage trajectories is organized, that is, all the material of the
performance with its chronotopic features and requirements. If the vocalist is in the
epicenter of pop action, then in relation to his artistic and psychological thesaurus,
i.e. in relation to the semantic constants of the image of the modern personality
created by him, the leading ones are musical-language means, the connotative
circle of musical stylistics. The subject-sign side of the image (that is, its
emblematic projections and symbolic area) is determined by a typical genre (genreprimary) expression as an auditory form of evaluation of collective communicative
experience.
The genre form of the hit is distinguished, which reveals its artistic
prolegomena in composer entertainment music of the early twentieth century, has
its own structural compositional and semantic origins, suggests a high level of
artistic modeling with a wide coverage of sociocommunicative material, requires
artistic skill and psychological maturity from authors and performers, often
causing the convergence of their professional qualities and tasks.