Короткий опис(реферат):
В дисертації представлено концепцію моральнісно-регулятивної функції естетичного. Дослідження проблеми відбулося в кількох напрямках: в філософсько-теоретичному, культурно-історичному та феноменологічному.
В філософсько-теоретичному аспекті здійснено історико-філософський аналіз теоретичних форм вирішення проблеми співвідношення естетичного та моральнісного, окреслені історичні трансформації поглядів на проблему, виявлене теоретичне підгрунтя та ідеологічні основи сучасних поглядів на естетичне як „самоцінне”, не пов'язане з моральністю.
В культурно-історичному напрямку дослідження експліковано трансформації моральнісної функції естетичного. З позицій соціально-практичного підходу до естетичного та мистецтва, реконструйовано становлення естетичного в окрему, самостійну сферу моральнісного регулювання з безпосередньої утилітарної практики. Визначено знакову сутність естетичного регулювання та здатність естетичного образу відтворювати моральнісні почуття. На основі співвідношення естетичного та моральнісного почуттів, в роботі здійснена типологізація естетичних станів, відтворюваних мистецтвом в його історичному розвитку. Здійснена типологізація дозволила визначити історичні трансформації моральнісно-регулятивної функції естетичного, послідовну історичну переорієнтацію мистецтва до виконання ігрової функції. Виявлено особливості функціонування естетичного на сучасному етапі розвитку суспільства, зазначено „ігрове” існування естетичного як специфічного засобу виконання певних функцій „нової раціональності”.
В дисертації визначені форми естетичного регулювання моральнісності. На основі рефлексії моральнісного образу та його співвідношення з моральнісною нормою здійснено критичне усвідомлення раціоналістичного методу та переосмислено специфіку моральнісного пізнання, зазначено його тісний зв'язок з пізнанням художнім. Визначено гетерогенну специфіку моральнісного пізнання (едність емоційного та раціонального в моральнісному образі). В феноменологічному аспекті виявлено особливості та специфіка естетичного моделювання моральнісного образу, розкриті емоційні механізми естетичного регулювання свідомості.
Суть розробки, основні результати:
In dissertation the conception of nravstvenno-regulyativnoy function of aesthetic is represented. Becoming aesthetic of from utilitarian practice in the relatively independent sphere of the moral adjusting is reconstructed. Sign essence is exposed and the forms of the aesthetic adjusting of moral bitiya are marked.
On the basis of critical comprehension of rationalistic approach to the problem the specific of moral cognition pereosmislena in his close communication with cognition artistic. The mechanisms of aesthetic design of moral appearance are exposed. On the basis of correlation of senses moral and aesthetic is carried out history tipologizatsiya aesthetic experiencing, that allowed to expose successive history pereorientatsiyu of art from a nravstvenno-regulyativnoy function to playing one.