Abstract:
У дисертації виокремлюється та вивчається феномен мистецької
особистості В. Івасюка, визначається його роль у процесі духовної інтеграції
української культури. Виявлена дихотомія історичного та біографічноперсоналістського підходів до феномена стилю у сучасній культурології,
визначені актуальні аспекти концепції діалогу щодо творчого феномена
В. Івасюка. Розробляються культурологічні виміри теорії стилю в її загальноестетичному та спеціальному мистецтвознавчому призначенні, висвітлюється
явище автопоезису у сфері масової комунікації та у контексті творчої
біографії Івасюка.
Відкривається значення явища ноематичного діалогізму у мистецькому
доробку В. Івасюка: до типології змісту пісенної творчості, у зв’язку з ним
визначаються провідні риси авторської мови В. Івасюка, ноематичні
властивості його стильового мислення. Встановлюється відповідність
екзистенціальних показників художньої свідомості В. Івасюка до архетипів
національної свідомості.
Відзначено, що типологія змісту пісенної творчості В. Івасюка дозволяє
визначати інтонаційний тезаурус української музичної мови як
загальносуспільного явища, тобто дозволяє відтворювати «інтонаційний
словник» української музичної культури другої половини ХХ століття.
Доведено, що саме звучання українського слова є для композитора
стильовим топосом, котрий дозволяє власне авторське ставлення виражати
за посередництвом відбору й музично-композиційного розташування
словесного матеріалу. Особливою рисою стилю Івасюка, успадкованою від
форми популярної, фольклорної у головних витоках пісні є рефренність,
тобто повторюваність, зумовлена спільними композиційними та образносмисловими завданнями, покликана виділяти та закріплювати головні ідей й
художні форми їх реалізації у пісенному творі
Description:
In the dissertation the phenomenon of artistic personality V. Ivasyuk is
singled out and studied, his role in the process of spiritual integration of Ukrainian
culture is determined. The dichotomy of historical and biographical-personalist
approaches to the phenomenon of style in modern culturology is revealed, actual
aspects of the concept of dialogue about the creative phenomenon of V. Ivasyuk
are determined. The culturological dimensions of the style theory are developed in
its general aesthetic and special art criticism, the phenomenon of autopoiesisin the
field of mass communication and in the context of Ivasyuk’s creative biography
are highlighted.
The significance of the phenomenon of noematic dialogism in the artistic
edition of V. Ivasyuk is revealed: in the typology of the content of song creativity,
in connection with it, the leading features of the author’s language V. Ivasyuk are
determined, the noematic properties of his style thinking. The correspondence of
existential indicators of artistic consciousness of V. Ivasyuk to archetypes of
national consciousness is established.
It is noted that the typology of the content of the poetry of V. Ivasyuk makes
it possible to determine the intonational thesaurus of the Ukrainian musical
language as a general social phenomenon, that is, it allows to reproduce the
"intonational vocabulary" of the Ukrainian musical culture of the second half of
the twentieth century.
The realization of the goal of the thesis - to identify the leading aspects of
creativity, existential indicators of the artistic personality of V. Ivasyuk - is carried
out in support of the solution of the leading tasks: to determine theoretical
approaches to the study of the fate and work of V. Ivasyuk; to identify the nationalhistorical factors of the formation of the creative personality of V. Ivasyuk;
develop a double categorization of the concepts of time and the “hero of its time”
in accordance with the fate and work of V. Ivasyuk; to create an analytical basis
for the definition of the author's language of V. Ivasyuk, to highlight the
phenomenon of author's artistic thinking and its essential contradictions; highlight
the importance of media in the process of updating the creative messages of V.
Ivasyuk.
It is determined that the leading aspect of Ivasyuk’s creativity is the
modeling of one’s own “psychological time” associated with understanding both
the external life series and one’s own perception of the world, that is, deep-seated
personal reflection.
Overcoming time is the main goal of V. Ivasyuk, who remained after his
death, and this contributes to this new dimension of cultural space - Internet
communication, because it is through her that information about the composer,
materials devoted to him, information about his work and performance repertoire,
recordings of his performance, photographic materials, accompanying documents,
etc. are widespread; when broadcast, they are popularized and awaken a new
interest in the artist’s personality.
Summarizing the approaches to the creative personality of V. Ivasyuk allows
judging her as a holistic musical and creative embodiment of the orfeic type of
artistic personality, which is formed during the existential crisis of Ukrainian
culture and opposes this crisis with a pronounced personal national selfconsciousness, in which the most passionate tendency of thinking manifests itself
musician. Therefore, it is important to highlight ways of studying the personality
and creativity of V. Ivasyuk in the realities of the corresponding social time, as
well as the creation of temporary projections from the past historical epoch of
Ukrainian pop-song creativity in its modern socio-cultural reality.
The very sounding of the Ukrainian word is for the composer the style topos,
which allows the actual author's attitude to be expressed through the selection and
musical composition of the verbal material. A peculiarity of Ivasyuk’s style
inherited from the popular folk form in the main sources of the song is refrain, that
is, repetition caused by general compositional and figurative and semantic tasks,
designed to highlight and consolidate the main ideas and artistic forms of their
implementation in the song.