Abstract:
Дисертація є дослідженням становлення і розвитку джазу як мистецтва діалогу. У роботі розкрито специфіку функціонування джазу в музичній культурі XX- початку XXI ст. як мистецтва діалогу. Джаз вже виступав і залишається об’єктом дослідження у вітчизняному та зарубіжному мистецтвознавстві, проте спеціально не вивчався в контексті міждисциплінарної теорії діалогізму. В ході дослідження джазового мистецтва в аспекті філософсько-культурологічної концепції діалогізму систематизовано й узагальнено теоретичні підходи до діалогу в культурі, визначено його характерні риси. Розроблено типологію джазу як мистецтва
діалогу, досліджено поширені форми діалогічності в кожному із типів. Дослідження форм внутрішніх діалогів у джазі дозволило з’ясувати, що у кожній з них спостерігається наявність діалогової лексики і розмаїття типів діалогічних відносин. Доведено, що упродовж еволюції джазу діалог з академічною і авангардною академічною музикою є різноманітним та довготривалим, вони плідно співвідносяться на стильовому рівні. При розгляді зовнішніх, позамузичних діалогів джазу з літературою, театром, хореографією зазначено, що багато визначних митців сприймають джаз як своєрідний духовний ренесанс. Розкрито сутність міжпластового діалогу між джазом та естрадою, джазом та рок-музикою. Вибудовано палітру українських фестивалів, діючих у ХХІ ст. по містах України, звукове середовище яких діалогізує з провідними тенденціями європейського й американського джазового процесу та ринку.
Description:
The dissertation is a study of the formation and development of jazz as an art of dialogue. The work reveals the specifics of the functioning of jazz in the musical culture of the XX - beginning of the XXI century as the art of dialogue in the aspect of the philosophical and cultural concept of dialogism, theoretical approaches to dialogue are systematized and generalized, its characteristic features are defined. The criterion for typologizing the dialogism of jazz art defines the zone and the level of localization in the system of musical culture. On this basis, two generalized types of dialogism are distinguished in the existence of jazz art: internal and external dialogues. The study of the forms of internal dialogues in jazz allowed to find out that in each of them there is a presence of dialogue vocabulary and a variety of types of dialogical relations. It is proved that during the evolution of jazz the dialogue with academic and avant-garde academic music is diverse and lengthy, they are fruitfully correlated on the style level. When examining external, non-musical dialogues of jazz with literature, theater, choreography, it is noted that many outstanding creative personalities perceive jazz as a kind of spiritual renaissance.The essence of interplastic dialogue between jazz and variety, jazz and rock music
is revealed. A palette of Ukrainian festivals, operating in the XXI century in the cities of Ukraine, the sound environment of which is dialogized with the leading trends of the European and American jazz process and market.