Abstract:
Дисертація є першою спробою всебічно проаналізувати життєвий і творчий шлях видатної української актриси В. М. Чистякової, розглянути сценічну та педагогічну діяльність як своєрідне й самодостатнє явище української театральної культури ХХ ст. Уперше досліджено зв’язок різних етапів творчої роботи актриси в театрі, висвітлено ранній період навчання і перші сценічні виступи, виявлено головні фактори, які вплинули на формування її таланту.
У процесі комплексного дослідження з’ясовані важливі риси акторської школи В. М. Чистякової: застосування сценічної метафори, віртуозне володіння художньою деталлю, майстерність психологічного аналізу в “зонах мовчання”. Доведено, що стилістичні відмінності та особливості сценічної гри актриси на різних етапах її творчого шляху зумовлені досвідом, художньою спрямованістю театрів, їх репертуаром, художнім рівнем постановок, режисурою й акторським мистецтвом.
Проведений науковий аналіз творчої лабораторії В. М. Чистякової, на основі архівних матеріалів, дозволив узагальнити й оцінити творчий метод, вирішити проблему спадковості її унікального таланту.
Description:
The thesis for the first time treats V. N. Chistyakova’s acting skills as a peculiar integral phenomenon in the sphere of the 20th century Ukrainian theatrical culture.
The forty year stage life of the actress passed under the conditions of the Soviet state totalitarian system. The actress’ activities within this span of time in this work have been studied and precisely classified after their artistically different phases. The complex research on those results in the structural analysis. The gradual stylistic changes in the actress’ acting have been defined to be caused not only by passage of time but also by the experience gained, repertory strategy of the theatres V. N. Chistyakova worked at, staging stylistics, director and acting skills.