Abstract:
Дисертацію присвячено дослідженню особливостей функціонування
історичного костюма в ігровому кінематографі Китаю порубіжжя ХХ-ХХІ ст.
Визначено, що надбання традиційної культури Китаю (міфи та «вічні
сюжети» середньовічної літератури, історичний китайський костюм –
ханьфу) як певні знаково-символічні системи реалізовують традиційні
культуротворчі функції: гармонізаторську, інформаційну, пізнавальну
(гносеологічну), ціннісну (аксіологічну), комунікативну тощо.
Досліджено, що на рівні сучасної культури Китаю ці культурні надбання
(враховуючи й історичний китайський костюм) доповнюються
культуротворчими функціями, які дозволяють поєднати традиційну та
сучасну культури між собою. Виявлені такі типи культурного маркування,
які здійснюються за допомогою історичного костюма в жанрах ігрового
кінематографа Китаю: загальне соціокультурне маркування й авторське.
Доведено, що основними культуротворчими функціями історичного
китайського костюма в ігрових фільмах Китаю порубіжжя ХХ-ХХІ ст. є як
традиційні культуротворчі функції (гармонізаторська, інформаційна,
пізнавальна (гносеологічна), ціннісна (аксіологічна), комунікативна,
ідентифікаційна, соціально-символічна тощо), так і специфічні функції,
притаманні сучасній культурі: стилізації, реконструкції, самовираження.
Description:
The thesis deals with the study of the functioning features of the historical
clothing in the theatrical cinematography of China at the turn of 21st century. The
main scientific results of the work have been obtained by the author personally.
The scientific novelty is that the research is the first comprehensive study of the
cultural and creative functions of the historical clothing in fiction films of
contemporary theatrical cinematography. As a result of the study of the
terminological base, the concepts of “traditional”, “ethnic” and “historical
clothing” (“historical clothing complex”) and “stage costume” are studied; the
author reveals the characteristic aspects of the historical Chinese clothing as one
that combines the values of traditional, ethnic and historical at the same time. It is
determined that the main cultural codes of theatrical cinematography of
contemporary China are based on the mythopoetic basis ontologically present in
traditional culture. The heritage of traditional Chinese culture (myths and “eternal
themes” of medieval literature, historical Chinese clothing – hanfu), as certain
sign-oriented and symbolic systems, carry on traditional cultural and creative
functions: identification, harmonization, information, cognitive (epistemological),
value (axiological), communication, the function of cultural coding, symbolization,
etc. It is explored that at the level of contemporary Chinese culture, these cultural
assets (including the historical Chinese clothing) make it possible to combine
traditional and contemporary cultures together. This research demonstrates that at
the art criticism level, in theatrical cinematography, the historical Chinese clothing
manifests its cultural and creative functions under the influence of the creation of a
certain kind of narrative (genre) and genre coding. Thus, the following types of
cultural marking, which are made by historical clothing in the genres of Chinese
theatrical cinematography, are revealed: general socio-cultural marking with its
varieties and authorial.
The author argues that the main cultural and creative functions of historical
Chinese clothing of the fiction films of China at the turn of 21st century are both
traditional cultural and creative functions: identification, harmonization,
information, cognitive (epistemological), value (axiological), communication, the
function of cultural coding, symbolization, etc. and specifically contemporary
ones, which the historical Chinese clothing reveals under the influence of the
creation of a certain kind of narrative (genre) of theatrical cinematography, when
the process of genre coding progresses: the functions of reconstruction, stylization
and authorial self-expression.