Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лі, Хань | |
dc.date.accessioned | 2020-11-12T08:51:25Z | |
dc.date.available | 2020-11-12T08:51:25Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Лі Хань. Культуротворчі функції історичного костюма в ігровому кінематографі Китаю порубіжжя ХХ - ХХІ ст. : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства (доктора філософії) : 26.00.01 – теорія та історія культури (мистецтвознавство) / Хань Лі ; М-вокультури, молоді та спорту України. ХДАК. – Харків, 2019. – 215 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2338 | |
dc.description | The thesis deals with the study of the functioning features of the historical clothing in the theatrical cinematography of China at the turn of 21st century. The main scientific results of the work have been obtained by the author personally. The scientific novelty is that the research is the first comprehensive study of the cultural and creative functions of the historical clothing in fiction films of contemporary theatrical cinematography. As a result of the study of the terminological base, the concepts of “traditional”, “ethnic” and “historical clothing” (“historical clothing complex”) and “stage costume” are studied; the author reveals the characteristic aspects of the historical Chinese clothing as one that combines the values of traditional, ethnic and historical at the same time. It is determined that the main cultural codes of theatrical cinematography of contemporary China are based on the mythopoetic basis ontologically present in traditional culture. The heritage of traditional Chinese culture (myths and “eternal themes” of medieval literature, historical Chinese clothing – hanfu), as certain sign-oriented and symbolic systems, carry on traditional cultural and creative functions: identification, harmonization, information, cognitive (epistemological), value (axiological), communication, the function of cultural coding, symbolization, etc. It is explored that at the level of contemporary Chinese culture, these cultural assets (including the historical Chinese clothing) make it possible to combine traditional and contemporary cultures together. This research demonstrates that at the art criticism level, in theatrical cinematography, the historical Chinese clothing manifests its cultural and creative functions under the influence of the creation of a certain kind of narrative (genre) and genre coding. Thus, the following types of cultural marking, which are made by historical clothing in the genres of Chinese theatrical cinematography, are revealed: general socio-cultural marking with its varieties and authorial. The author argues that the main cultural and creative functions of historical Chinese clothing of the fiction films of China at the turn of 21st century are both traditional cultural and creative functions: identification, harmonization, information, cognitive (epistemological), value (axiological), communication, the function of cultural coding, symbolization, etc. and specifically contemporary ones, which the historical Chinese clothing reveals under the influence of the creation of a certain kind of narrative (genre) of theatrical cinematography, when the process of genre coding progresses: the functions of reconstruction, stylization and authorial self-expression. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертацію присвячено дослідженню особливостей функціонування історичного костюма в ігровому кінематографі Китаю порубіжжя ХХ-ХХІ ст. Визначено, що надбання традиційної культури Китаю (міфи та «вічні сюжети» середньовічної літератури, історичний китайський костюм – ханьфу) як певні знаково-символічні системи реалізовують традиційні культуротворчі функції: гармонізаторську, інформаційну, пізнавальну (гносеологічну), ціннісну (аксіологічну), комунікативну тощо. Досліджено, що на рівні сучасної культури Китаю ці культурні надбання (враховуючи й історичний китайський костюм) доповнюються культуротворчими функціями, які дозволяють поєднати традиційну та сучасну культури між собою. Виявлені такі типи культурного маркування, які здійснюються за допомогою історичного костюма в жанрах ігрового кінематографа Китаю: загальне соціокультурне маркування й авторське. Доведено, що основними культуротворчими функціями історичного китайського костюма в ігрових фільмах Китаю порубіжжя ХХ-ХХІ ст. є як традиційні культуротворчі функції (гармонізаторська, інформаційна, пізнавальна (гносеологічна), ціннісна (аксіологічна), комунікативна, ідентифікаційна, соціально-символічна тощо), так і специфічні функції, притаманні сучасній культурі: стилізації, реконструкції, самовираження. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Харківська державна академія культури | uk_UA |
dc.subject | Китай, ігровий кінематограф, культуротворчі функції історичного костюма, жанри ігрового кінематографа, історична драма, фільми бойових мистецтв, кіножанр «фентезі» | uk_UA |
dc.title | Культуротворчі функції історичного костюма в ігровому кінематографі Китаю порубіжжя ХХ - ХХІ ст. | uk_UA |
dc.title.alternative | Cultural and Creative Functions of the Historical Clothing in the Theatrical Cinematography of China at the Turn of 21st Century | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |