Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

«“Спеціальна художня подія”: види, функції, режисура (кінець ХХ — початок ХХІ ст.)»

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Данилова, Вікторія Євгенівна
dc.date.accessioned 2020-11-12T09:06:08Z
dc.date.available 2020-11-12T09:06:08Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Данилова В. Є. «“Спеціальна художня подія”: види, функції, режисура (кінець ХХ — початок ХХІ ст.)» : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 26.00.01 — теорія та історія культури / В. Є. Данилова ; М-во культури, молоді та спорту України. ХДАК. – Харків, 2019. – 199 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2340
dc.description The thesis is concerned with the consideration and generalization of the characteristic features of a “special artistic event” — the latest morphological formation of the art direction of mass actions in the postclassical culture. The thesis is based on the culturological and art criticism approaches, since the formation of “special artistic events” is comprehensively considered using a wide range of methods and approaches of culturology (in particular, synergetics) and art criticism. The qualifying scientific work presents a wide range of materials on the typology of “special artistic events”, with the particular emphasis on the specific features of their application. To determine these types the author has formed the classification of “special artistic events” on the main parameters: target audience: the events are divided into “external” and “internal”, or “closed” and “open”; the aim of the organization: e.g. the spread of cultural values, the formation of a cultural environment, the establishment of an emotional bond between a particular organization and its target audience, the introduction of ideas, the image formation, information dissemination, teaming up with a specific community, the promotion of goods or services, the creation of a newsworthy event, etc.; a topic, an occasion for an event (rooted in the social (personal) consciousness and the newest ones); social and cultural environment (cultural, political, social, corporate, sports and other “special artistic events”); the market size of an organization of a “special artistic event”: transnational, national, interregional, regional, urban, personal. The classification of “special artistic events” is theoretical, since any of the aforementioned types can be embodied in various forms and serve different purposes. The main part of the thesis touches upon the issue of the existence of “special artistic events” in the contemporary social and cultural space. The author reveals the features of “special artistic events” as tools of influence on social and individual consciousness. The research describes the organization of “special artistic events” as a movement in contemporary directing. The author analyzes the process of development of the director’s plan and the creation of a scenario of a “special artistic event”, asserts the role of a director in shaping the means of artistic expression and directing techniques that are applied in creating “special artistic events”. It has been found that “special artistic events” in empirical and artistic reality are characterized by: staginess (the development in a certain plot, including a tipping point); installation (the combination of different elements of culture, for the sake of creating a single canvas of a “special artistic event”); determination (the focus on a specific goal, target audience); coincidence (typical both for the events in the empirical reality arising from a certain coincidence of circumstances, and for “special artistic events”) — regardless of the fact that the latter have a specific organizer and are carefully planned, the subject perceives them as an event that breaks his routine); fluidity, or procedurality ( a “special artistic event” is based on the material from the past, is intended to make changes in the future, but always happens here and now at the present moment); symbolization, which is characteristic only of “special artistic events”, is the only difference between the artistic event and the empirical one. The author substantiates the role of “special artistic events” by having analyzed the processes of creation and transmission of contemporary cultural values. The research presents an attempt to introduce the examples of organizing various “special artistic events” into the contemporary scientific discourse. Different types of “special artistic events” are systematized and summarized. uk_UA
dc.description.abstract Дисертацію присвячено вивченню й узагальненню особливостей «спеціальної художньої події» — новітнього морфологічного утворення режисури масових дійств сучасної культури. У дослідженні проаналізовано аспекти зближення на новітніх принципах взаємодії культури повсякденності і художньої культури й виникнення на цьому перетині явища «спеціальної художньої події». У роботі подано широкий матеріал щодо типології «спеціальних художніх подій», окрему увагу приділено особливостям їх застосування. Доведено, що «спеціальна художня подія» є поліфункціональним явищем, спрямованість якого залежить від цілей та завдань організаторів. Основну частину дослідження присвячено вивченню існування «спеціальних художніх подій» у сучасному соціокультурному просторі. Виявлено особливості «спеціальних художніх подій» як інструментів впливу на суспільну й індивідуальну свідомість. Обґрунтована роль «спеціальних художніх подій» у процесах створення та трансляції сучасної культури. У дослідженні вперше введені до сучасного наукового обігу приклади організації різноманітних «спеціальних художніх подій» та їх сучасна типологія. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Харківська державна академія культури uk_UA
dc.subject сучасна культура, культура повсякденності, художня культура, режисура масових дійств, «спеціальна художня подія» uk_UA
dc.title «“Спеціальна художня подія”: види, функції, режисура (кінець ХХ — початок ХХІ ст.)» uk_UA
dc.title.alternative “Special Artistic Event”: Types, Functions, Art Direc-tion (the end of XX — the beginning of the XXI century) uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу