Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лачко, Ольга Юріївна
dc.date.accessioned 2020-11-12T09:28:51Z
dc.date.available 2020-11-12T09:28:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Лачко О. Ю. Рецепція постмодернізму в сучасній театральній культурі України : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 26.00.04 — українська культура (мистецтвознавство) / О. Ю. Лачко ; М-во культури України. ХДАК. – Харків, 2019. – 192 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2343
dc.description The scientific novelty consists in that the work is the first comprehensive study of national specificities of reception of postmodernism in theatrical culture of Ukraine. The objective of this scientific paper is determination of cultural creative sense and peculiarities of development of postmodern theatrical practices as significant component of modern Ukrainian culture. The basis of methodological toolkit of the paper is provided by theories of K. Björk, C. Geertz, E. Hoffmann, E. Cassirer, S. Langer. The work is based on comprehensive use of general scientific methods (theoretical and empirical ones) and special study methods. The paper covers genesis of postmodernist theatrical practices in artistic culture of the second half of the XX century on the ground of analysis of sources of culturological and art-historical nature. The problematic vectors of the base of sources are found. On the basis of determined scientific methodological toolkit, it was proved that receptions of postmodernism in theatrical culture of Ukraine have macro- and micro levels. As a rule, which was confirmed by analysis of national theatrical practices, at the macro level, the primary reception of postmodernism shows its destructive potential, causing change of status of social artistic intuitions, also with consideration of the theatre, and implementing appearance of innovative cultural forms, which provide the possibility of realization by individual of his social role and somewhat other quality. It was proved that postmodernist phase of development of social cultural coloration as such is more supported by performance of roles than activity of intuitions. An interconnection is found between the theatre as a stable intuition of classic theatrical culture, postmodernist theatre as an intermediate link to non-classic theatrical culture and autonomous theatrical practices of postmodernist culture. It was proved that culture of postmodernism forms the basis for development of performance, happening and environment as independently existing theatrical practices, which provide forming and adaptation of interactive “interface”, connection of certain type of performance expressiveness and audience reception, that is, production of cultural communication of new type. Each participant of stage performance first of all performs the roles of the performer and spectator and, therefore, begins to understand better the mechanisms of not only forming modern art, but also of functioning society, economy and policy, as well as gets new knowledge and forms individual/ collective renewed experience. Actualization of postmodernist trends in national art took place under influence of forming many subcultures, which provide heterogeneity of culture as such. It is found, that two the most important tasks stand before theatrical practices which arose in the national theatrical culture in the framework of postmodernist trends: on the one side, the task of elimination of the remnants of Soviet ideology in theatrical culture, on the other side, forming nationally oriented fundamentals as continuation of modern intentions. It was found that perception by Ukrainian spectator/ participant of postmodernist practices turned out to be controversial: a part of these practices was recognized and is recognized now as creatively constructive, and a part of them is destructive. It was proved that transition from monostylistic theatrical culture of Soviet type to postmodernist polystylistic theatrical culture takes place in Ukraine both through copying western postmodernist specimens of stage performance and funding nationally oriented pieces of art. uk_UA
dc.description.abstract Наукова новизна полягає в тому, що робота є першим комплексним дослідженням національної специфіки рецепції постмодернізму в театральній культурі України. Окреслено ґенезу постмодерністських театральних практик у художній культурі другої половини ХХ ст. Виявлено взаємозв’язок між театром як сталою інституцією класичної театральної культури, постдраматичним театром як перехідною ланкою в некласичній театральній культурі та автономними театральними практиками постмодерністської культури. З’ясовано, що саме в новітніх театральних практиках на мікрорівні соціально-художньої взаємодії найкраще втілюються опозитності «вираз-рецепція» та «дія-страждання». Визначено, що сприйняття українським глядачем/учасником постмодерністських театральних практик виявилось контрверсійним: частина цих практик визнавалась і визнається як творчо-конструктивна, частина — як руйнівна. Доведено, що перехід від моностилістичної театральної культури радянського зразка до постмодерністської полістилістичної театральної культури відбувається в Україні як через копіювання західних постмодерністських зразків сценічної дії, так і через фундування національно-орієнтованих зразків. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Харківська державна академія культури uk_UA
dc.subject сучасна театральна культура України, сучасний український театр, постдраматичний театр, постмодернізм, театральні практики, сценічна дія, «мистецтво дії», акціонізм, інвайронмент, перформанс, хепенінг uk_UA
dc.title Рецепція постмодернізму в сучасній театральній культурі України uk_UA
dc.title.alternative Reception of postmodernism in contemporary theater culture of Ukraine uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу