Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню музично-театральної спадщини
драматурга Бйорнстьєрне Бйорнсона та композитора Едварда Гріга в аспекті
становлення й розвитку національних художніх традицій Норвегії.
У роботі виявлено місце національного в контексті загальносвітового й
окреслено зміст національного концепту. Визначено ключову ідею романтизму
в Норвегії – формування національної ідентичності й самосвідомості мешкан-
ців країни. Розглянуто історію творчої дружби Б. Бйорнсона та Е. Гріга, установлено визначальну концепцію їхньої творчості – завдяки націоналізації музично-театрального мистецтва Норвегії сколихнути у свідомості пересічних норвежців відчуття ментальної ідентичності й національної гідності.
Досліджено різноманітну жанрову палітру театральних опусів норвежців.
Виявлено національні домінанти в усіх чотирьох сценічних творах авторів.
Проаналізовано музично-драматичний доробок митців згідно з моделлю авторського театру О. Корчової. Зроблено висновок щодо трактування музичнодраматичних творів Б. Бйорнсона – Е. Гріга як унікального явища колективного
авторського театру двох митців.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the study of the musical and theatrical heritage of
the playwright Bjørnstjerne Bjørnson and the composer Edvard Grieg in the aspect of
the formation and development of Norwegian national artistic traditions.
The research revealed a place of the national in the context of the world and
revealed the content of the national concept. The key idea of romanticism in Norway
is defined – the formation of national identity and self-awareness of the inhabitants of
the country. The history of the creative friendship of B. Bjørnson and E. Grieg is considered, the leading concept of their work is established – by nationalizing the Norwegian musical and theatrical art to shake the minds of ordinary Norwegians with a
sense of mental identity and national dignity.
A diverse genre palette of Norwegian theatrical opuses was explored, which
includes musical-dramatic scene, melodrama, incidental music and unfinished opera.
The national dominants of all theatrical works of the authors were found. So, the
melodrama Foran sydens kloster includes the archetype of the Gates which demonstrates an unobtrusive spectrum of spiritual nobility, opening before the Norwegians.
In Bergljøt the archetype of the sea is kept away by the unincreased strength, unreconciled will, unintelligible internal resource. The viking archetype in Sigurd Jorsalfar
is different from the ambivalent spirit of the Normans. The archetype of the temple in
Olaf Tryggvason is a symbol of the renovated and unlawful hope.
The unity of epic, lyrical and heroic principles in each of the studied works is
revealed and meaning of their embodiment in the musical text are determined. The
logic behind the construction of tone dramaturgy and the principles of thematic
communication are explained.
The musical and dramatic works of artists according to O. Korcheva’s model
of the author theater are analyzed. The stage pieces are equally the fruit of the playwright and the composer. The leading nation-building concept of musical-dramatic
opuses was repeatedly manifested in epistolary inheritance. Their creative collaboration of 1870–1873 was marked by the almost exclusive focus of the artists in the field
of theatrical music, active genre politics within the musical theater, the intense evolution of the musical-dramatic style, the absolute involvement of the creators in the
process of formation of the play – from concept to production. Conclusion is made
regarding the interpretation of B. Bjørnson-E. Grieg’ musical and dramatic works as
a unique phenomenon of the collective author's theater of two artists.