Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню оперної творчості Петера Етвеша
(нар. 1944), видатного сучасного угорського композитора, диригента та культурного діяча. Оскільки театральні опуси митця розглянуто в контексті розвитку
угорської музики ХХ–ХХІ століть, у дисертації відтворено загальну картину
розвитку музичного мистецтва Угорщини даного періоду. Дисертація містить
детальну творчу характеристику Петера Етвеша, в якій зазначено основні етапи
творчої діяльності митця, його зв’язок з західноєвропейським мистецьким простором, а також його роль і значення у просуванні сучасного музичного мистецтва на теренах Угорщини.
Виявлені наступні жанрові різновиди творчості угорського композитора:
театральні опуси, вокальні ансамблі та хори, оркестрові та камернооркестрові твори, інструментальні ансамблі, сольні інструментальні твори,
електро-акустичні та мультимедійні твори, музика до театру та фільму тощо.
У цій роботі акцент зроблено на найбільш показовій сфері композиторської діяльності Етвеша – оперній.
Згідно з авторською класифікацією Етвеша, визначено три жанрові різновиди опери: камерні опери («Харакірі», «Радамес», «Без крові), повномасштабні опери («Три сестри», «Балкон», «Ангели в Америці», «Леді Сарашіна»,
«Про любов та інші демони», «Трагедія диявола», «Ліліт») та різновид, названий автором «музичний театр» («Перетинаючи міст мрій», «Золотий дракон»).У дисертації детально досліджено чотири опери П. Етвеша: дві камерні –
«Харакірі», «Радамес», та дві повномасштабні – «Три сестри» та «Ангели в Америці». Виявлено основні стилістичні та композиційно-драматугічні особливості
оперної творчості П. Етвеша.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the exploration of the opera by Peter Eötvös (born
1944), an outstanding contemporary Hungarian composer, conductor and cultural
figure. Since theatrical opuses of the artist have been considered in the context of the
development of Hungarian music of the XX–XXI centuries, the dissertation reproduces the general picture of the development of Hungarian musical art of this period.
The thesis contains a detailed creative characteristic of Peter Eötvös, which describes
the main stages of the artist’s creative activity, his connection with the Western European artistic space, as well as his role and significance in promoting contemporary
musical art in Hungary. The importance of all three types of activity of P. Eötvös:
composer, conductor and pedagogical.
During the work on the dissertation, the following genre types of creativity of
the Hungarian composer were discovered: theatrical opuses, vocal ensembles and
choruses, orchestral and chamber orchestra pieces, instrumental ensembles, solo instrumental works, electro-acoustic and multimedia works, music to the theater and
the film, etc. In this work, the emphasis is on the most illustrative area of the composer’s activity of Eötvös – opera.
Three genre varieties of the operas of P. Eötvös are defined by the author:
chamber operas (“Harakiri”, “Radames”, “Senza sangue”), full-scale operas (“Three
Sisters”, “The Balcony”, “Angels in America”, “Lady Sarashina”, “Love and other
demons”, “Tragedy of the devil”, “Lilith”) and the so-called musical theater (“As I
crossed the bridge of dreams”, “Golden dragon”). In the dissertation, four operas by
P. Eötvös are studied in detail: two chamber «Harakiri», «Radames», and two fullscale «Three sisters» and «Angels in America». The main stylistic and compositional
and dramatic features of opera creativity P. Eötvös were revealed.