Abstract:
Дисертація присвячена дослідженню та розкриттю поняття символіки в
українській інструментальній музиці ХХ ст., зокрема в камерних сонатах
В. С. Косенка, І. Ф. Карабиця, Б. М. Лятошинського та М. М. Скорика,
структуруванню символічних елементів та пошуку нових смислів творів
16
західноєвропейського (Й. С. Бах, М. К. Чюрльоніс) та східноєвропейського
композиторського спадку (О. М. Скрябін).
Символічне мислення в музичному мистецтві, що здебільшого
сформоване на положеннях фундаментальних праць про творчість Й. С. Баха,
потребує доповнення категоріального апарату, яким керується поняття
символіки. Саме тому, беручи за основу світовий досвід, у роботі символіка
сягає ширших горизонтів і трактується як динамічне явище, яке змінюється в
умовах різних історичних, національних, індивідуальних композиторських
стилів, і визначається в межах запропонованої семіосфери, що враховує як
індивідуальні особливості твору, так і загальні соціокультурні процеси, що
відбувалися в мистецтві ХХ ст. Ключовим для даного дослідження є поняття
символіки.
Description:
The dissertation is devoted to the research and disclosure of the concept of
symbolism in Ukrainian instrumental music of the 20th century, in particular in the
chamber sonatas of V. Kosenko, I. Karabits, B. Lyatoshinsky and M. Skoryk.
Structure of the symbolic elements and the search for new meanings of works of
Western European (J. S. Bach, M. Čiurlionis) and East European composer heritage
(O. Skriabin).
Symbolic thinking in musical art, formed on the positions of fundamental
works on the work of J. S. Bach, requires the addition of a categorical apparatus that
guides the notion of symbolism. That is why, taking as the basis of world experience,
in this work the symbolism reaches the broader horizons and is interpreted as a
dynamic phenomenon that changes in the conditions of different historical, national,
individual composer styles, and is determined within the framework of the proposed
semiosphere, which takes into account both individual features of the work and
general socio-cultural processes taking place in the art of the twentieth century. The
key concept for this study is symbolism.
The analysis of instrumental works showed in this course – paper is based on the
search and identification of hidden symbolic elements that can be monographs,
anagrams, citations, allusions, motives, numbers, graphic-geometric figures, intervals,
chords, tonality and genre, software, mythological, folklore and national symbols.
In addition to the symbolic elements in the dissertation, biographical information
about composers and some interesting facts of their life and work formed the idea of
why these symbolic layers were used in their creative methods. One of such interesting
facts is the correspondence between B. Lyatashinsky and R. Glier which is associated
with the story that happened with Sonata for the violin and the piano (1926).
Each of the composers used symbolic thinking to embody certain content
emphasis in the work, which supplemented and reinforced the existing dramatic
meaning, providing a philosophical interpretation.
It is the authenticity of the interpretation that becomes the main essence which
forms the basis for this study despite the linguostylistic methods, which differ from the
authors and this greatly complicates the single system of searching of symbolic peaks.
Thanks to the structured basic categorical system of symbols, the analysis and
the search of hidden meanings became more acceptable and, thus, provokes further
research not only on the field of instrumental music, particularly, sonatas, but also on
other works of both Ukrainian and world composers.