Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню проблеми заголовка і особливостей
його функціонування в новітній музиці. У роботі розглянуто природу заголовка
як феномена, його функції і співвідношення з художнім текстом. Спираючись
на праці лінгвістів і літературознавців, які становлять важливу теоретичну
основу для дослідження заголовка в музиці, запропоновано визначення поняття
заголовка в музиці, класифікацію функцій і типів найменувань за жанровим і
тематичним критеріями. Своєрідність заголовків в музиці виявляється в
онтологічних зв’язках музичних номінацій зі словом, відзначено їх специфічну
властивість – трансгресивність (О. В. Михайлов).
На відміну від більшості музикознавчих праць, в яких заголовок
розглядається майже виключно в ретроспекції, в дисертації здійснено спробу
осмислити його «передтекстовий» потенціал і охарактеризувати в плані
проспекції. З цією метою проаналізовано фортепіанний цикл «Дитячий альбом»
П. І. Чайковського, результати якого переконують, що змістовно-смислові
прогнози, здійснені виключно на основі номінативного аналізу, ще до
входження в музичний світ цього твору, повністю збігаються з висновками, які
ґрунтуються на аналізі музичного тексту.
Розкрито історичну еволюцію програмних заголовків в музиці Нового і
Новітнього часу, наголошено на зростанні тенденції до індивідуалізації
найменувань музичних творів, до їх оригінальності, незвичайності, до
переважання абстрактно-номінативних заголовків. Здійснено аналіз струнного
тріо «гербарій ... музика спогадів...» Ю. Гомельської, фортепіанної п’єси
«Подорож пінгвіна, з поступовою появою на задньому плані полярного сяйва»
З. Алмаші, органного циклу О. Щетинського «Обриси та кольори», розглянуто
функцію заголовків цих творів як претексту, особливості їх співвідношення з
музичним текстом щодо створюваної ними проспекції імпліцитного (тріо
Ю. Гомельської, цикл О. Щетинського) і експліцитного (п’єса З. Алмаші)
характеру. Детально проаналізовано музичний текст цих опусів з урахуванням
системи затекстових елементів та їх ролі в розкритті змісту художнього твору.
Суть розробки, основні результати:
Thesis is devoted to the study of the title problem and features of its
functioning in the New Music. The work covers general issues relating to the nature
of the title as a phenomenon, its functions and correlation with the artistic text. Based
on the works of linguists and literary scholars in this field, which have become an
important theoretical basis for researching the title in music, the paper proposes: the
definition of the title in music, the classification of functions and types of names
based on genre and thematic criteria. Specificity of titles in music is revealed through
ontological connections of musical nominations with a word, their specific property -
transgressiveness (A.V.Mikhailov) is noted.
Unlike most musicological works, in which the title is considered almost
exclusively in flashbacks, the thesis attempts to understand the "pre-textual" potential
of the title of a musical work and consider it in terms of prospectus. For this purpose,
the piano cycle "Children's Album" by P. Tchaikovsky was analyzed. The results of
the analysis showed that the content-semantic forecasts made solely on the basis of
the nominative analysis, even before entering the musical world of the "Children's
Album", completely coincide with the conclusions of the researchers, who are based
on the analysis of the musical text.
The line of historical evolution of program titles in music of the New and
Newest time is outlined. There is an increasing tendency to individualize the names
of musical works, their originality, unusualness, where abstract-nominative titles
come to the fore.
By analyzing the string trio "herbarium music ... memories ..." J.Gomelskoy,
piano piece "Penguin Travel with the gradual appearance of the background of the
aurora" Z.Almashi and organ cycle “Shapes and Colours”by A. Shchetynsky consider
the function as the titles of these works predteksta and especially their relationship
with the musical text in the aspect of being created they are promising implicit (trio
Y. Gomelskaya, A. Shchetynsky’s cycle) and explicit (play by Z. Almashi) character.
A detailed analysis of the musical text in these works is performed, taking into
account the entire system of the textual elements and their role in disclosing the
content of the work of art.