Abstract:
Дисертаційне дослідження присвячено вивченню композиторських
технологій в американському ігровому кінематографі. У роботі визначено та
диференційовано поняття «композиторські технології»; виведено основні
положення та проблематика кіномузикології як розділу музикознавства;
встановлено місце музики в загальній драматургії кінотвору. Розглянуто основні
вектори української кіномузикології, окреслено перспективи її розвитку.
Уперше в українському музикознавстві, на основі численних
літературних наукових джерел, робиться спроба аналізу еволюції
американської кіномузики в річищі традиційних та новаторських підходів,
пов’язаних із розвитком музичних технологій та технологій запису звуку.
Проаналізовано фрагменти музики відомих кінокомпозиторів К. Бервелла,
Вангеліса, Дж. Вільямса, Дж. Н. Говарда, Дж. Голдсмита, А. Деспла, В. Кіляра,
Г. Манчіні, М. Рожі, Н. Роти, Б. Херрмана, Дж. Хорнера та Л. Шифріна до
ігрових фільмів американського кінематографа. Виявлено закономірності
виникнення зв’язку композиторських технологій з відеорядом у межах окремих
кіножанрів, а саме – «саспенс», «екшн» (бойовик), драма, фільм жахів, комедія,
історичний фільм. Досліджено підходи до використання музики «за кадром»,
пісні, в початкових та фінальних титрах.
Простежено тенденції застосування технологій синтезу звуку в створенні
кіномузики та проаналізовано наслідки впливу комп’ютерних технологій на
розвиток цієї галузі кіномистецтва.
На основі власного практичного досвіду показано та проаналізовано
багатоетапний технологічний процес створення музичного супроводу до
відеоряду ігрового фільму з використанням комп’ютерних технологій синтезу
та звукозапису.
Description:
The thesis is dedicated to the study of composition technologies in American
feature films. The work defines and differentiates the concept of «composition
technologies»; the main provisions and problems of film musicology as a section of
musicology; the place of music in the film dramaturgy. The main vectors of Ukrainian
film musicology are considered, the prospects of its development are outlined.
This work is relevant for several reasons. Despite the long history of the
cinema, film scoring as an independent and self-sufficient kind of compositional
activity was considered extremely rare in Ukrainian musicology as an object,
requiring attention and detailed study. The scientific and practical materials on this
topic are limited to European independent films. Music for Hollywood film is
mentioned only sporadically.
For the first time in Ukrainian musicology an attempt has been made to study
the evolution of American film music in connection with traditional and innovative
approaches related to the music and sound recording technologies, this aspect is
supported by the basis of numerous scientific sources. The fragments of the music by
K. Burwell, J. Williams, J. N. Howard, J. Goldsmith, A. Desplat, W. Kilar,
H. Mancini, M. Rozsa, N. Rota, B. Herrmann, J. Horner, L. Schifrin and Vangelis for
American feature films were analyzed in the research.
Film scoring has much in common with traditional writing. However, it is
significantly different, which is predetermined by conditions and tasks of the sound
component through the context of the drama. If the academic composition, as a rule,
is completely independent, self-sufficient work of art – music in the film is
functional.
Since music in the cinema becomes an integral component, it is inextricably
linked with the video, and its content must correlate with events on the screen every
moment. This property determines certain features of the musical form and
development. At this point, it is possible to use a wide range of expressive tools and
various compositional techniques. Film music is inherently eclectic and this is one of
its essential differences from academic music.
The phenomenon of audio-visual synthesis most vividly exists in Hollywood
cinematography. It could be considered as a kind of universalism in this industry. All
the components of an entire Hollywood film are typical for the cinema phenomenon.
The consistent patterns between the composition technologies and the video sequence
were detected in particular film genres (suspense, action, drama, horror, comedy,
historic film).
The study explores approaches of using non-diegetic music, songs, main titles
and final credits. The trends of implementing sound synthesis in film scoring and
computer technologies’ influences were analyzed in further perspectives.
The research based on own practical experience describes the multi-stage
technological process of creating musical accompaniment for the video sequence
using computer and sound recording technologies: planning the cue, creating the
music explication, approaches of music composition and synchronization, software,
features and types of the symphony orchestra emulation, the technological process of
MIDI programming and producing the final recording.
It has been shown that the digitalization and development of computer
technologies greatly simplify and facilitate the composer’s work in the stage of final
music production. The composition and production process overview concludes that
powerful technologies put the film composer in significantly new conditions, with
regard to his professional qualification in musical composition, understanding of
acoustic features and sound engineering, mastery of modern digital technologies in
synthesis and sound processing.