Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено музичній критиці України у друкованій періодиці
1990–2005 років, а саме трансформаційним процесам у музично-критичних
жанрах. Відзначене п’ятнадцятиріччя – найменш вивчений у науковій
літературі період новітньої історії української музичної критики. Хоча саме
в цей час відбулися принципові зміни політичного, економічного,
соціокультурного характеру, що мали вплив на розвиток критики і критичних
жанрів. У дисертаційному дослідженні розглядається, з одного боку, музичне
життя та його вплив на характер і жанрові пріоритети музичної критики,
а з іншого – преса, що аналізується з погляду формату видання. Формат
друкованого видання мислиться як фактор жанроутворення. Окремий розділ
присвячено практичному аналізу конкретних музично-критичних жанрів, а
саме – рецензії, фестивального огляду, творчого портрета, полеміки й есею, в
аспекті динаміки їх трансформації, а також факторів, що впливають на
трансформаційні процеси.
Одним із висновків дисертаційного дослідження – традиційні критерії
жанрів (об’єкт, мета і завдання, метод, обсяг тексту тощо) на матеріалі
критичних публікацій в українській пресі 1990–2005-х років працюють лише
частково. Визначальними чинниками жанру є саме оригінальні авторські
підходи, комунікативні стратегії та стилістика, вони, власне, й уособлюють ту
експериментальну сферу музичної критики, де формується жанр.
Суть розробки, основні результати:
The work is devoted to musical criticism written in printed media in Ukraine
between 1990 and 2005, specifically focusing on the processes of transformation in
critical genres. During these fifteen years, the social, political and economic changes
which occurred had a significant impact on the development of criticism, and in
particular on genres of criticism. There was a broadening in the types of topics and
issues which were being written about in criticism, as well as a noticeable variation in
the approaches and styles. The hierarchical structure of criticism also underwent
change – several genres completely vanished from the critical field, others
diminished and yet others were particularly favored. Furthermore, the tendency to
fuse and mutually incorporate genres together also became typical in that period.
In this particular work, the most common types of critical genres were analysed – in
particular, the processes of transformation of reviews, festival reviews, artistic
portraits, polemics and essays were all considered.
One of the conclusions of the thesis – the traditional criteria for critical genres
(such as the object, method, scope of the text and etc.) only works partially. The
determining factors of the genre are the originality of the author's approaches as well
as the strategies of communication and stylistics used – these are the embodiment of
the experimental field of criticism, which forms the genre. The influence of the print
edition format were included in the analysis of the impact of context. Periodicals are
considered in groups according to the hierarchy: specialized musical periodicals,
literary and cultural periodicals, general medias.
The following genre models were found: sketch review, review essay,
academic review article, comic review; overview report, overview-comment,
overview review, overview pamphlet and overview feuilleton; polemic critical article,
polemic collective letter, polemic essay, «centon» polemic; portrait-survey, «portraitera», portrait-essay, portrait-collage, portrait-recollection; essay-chronicle, essayreport, festival overview as an essay, essay-review with elements of a portrait.