Короткий опис(реферат):
У дисертації досліджується симфонічна творчість Франсуа-Жозефа
Госсека у аспекті осмислення ним інонаціональних моделей жанру симфонії та
інновацій в образності, структурі, формі, композиції, які були результатом
віддзеркалення неповторності французької культурно-музичної традиції.
Через окреслення панівних положень музичної естетики середини доби
західноєвропейського Просвітництва загалом і французького
зокрема, простежується розвиток жанру симфонії у провідних національних
музичних школах середини XVIII століття. Розгляд усіх періодів симфонічної
спадщини одного з найяскравіших французьких представників – Ф.-Ж. Госсека
– дає можливість дійти висновку, що він був засновником самостійної традиції,
у якій досягнення передових симфонічних шкіл Європи (італійської,
мангаймської та австрійської) він підкорював духовним, естетичним і
мистецьким тенденціям національної культури. Це відбувалося шляхом
формування індивідуальних комбінацій інтонаційно-образних тематичних
комплексів та нетипової для європейської практики того часу моделі їхньої
взаємодії. Важливим аспектом поставало композиторське бачення окремих
частин або цілісних циклів як феноменів інструментальної музики із
прихованою програмністю, а у окремих випадках – зашифрованою у тексті
сюжетикою, що помітно впливало на композиційне, структурне та змістовне
наповнення жанрового каркасу. Стрімкий розвиток соціально-політичного
життя Франції породжував швидку реакцію усіх жанрів на зміни суспільної та
духовної ситуації, що у підсумку вплинуло і на характер динаміки
національного зразка симфонії. На відміну від решти фундаторів симфонічного
циклу, які тяжіли до створення типової моделі з усталеною концепцією,
Ф.-Ж. Госсек не полишає експериментів протягом життя, тому композиція його
циклів нерідко визначається змістом.
Суть розробки, основні результати:
The research is dedicated to symphonic works of François-Joseph Gossec, a
French 18th
-century composer, in the aspect of comprehension of symphony’s genre
models in different national traditions and innovations in imagery, structure, form and
composition, reflecting the influence of the unique French cultural and musical tradition.
The dissertation provides an overview of the dominant ideas of musical aesthetic in the middle of the Age of Enlightenment in Western Europe and peculiarities
of its genre hierarchy. Emphasizing the educational role of the art, the philosophers of
the Age of Enlightenment had built a hierarchy of branches of art and genres in the
artistic system of the epoch, headed by the theatre. The instrumental music of academic practice kept its practical function and remained in the niche of private chamber tradition. Symphony was born as a practical result of this process, becoming the
highest form able to incarnate the philosophic concepts of human existence by instrumental means.
Being a French composer, F.-J. Gossec had reflected the national interpretations of ideas of the Enlightenment in his social and artistic activities, which has resulted in a specific dynamic of development of the genre of symphony in his heritage.
The composer created his symphonies with reference not only to the achievements of
Italian, German and Austrian colleagues, but also to particular features of French musical culture and his own vision of the genre, inspired by his interest to opera.
Unlike the others founders of the national examples of symphonic cycles,
tending to a typical model with a fixed concept, F.-J. Gossec continues experimenting
throughout his life. Quite often the composition of his cycles is defined by the
content. Apparently, the swift development of social and political life in France,
which caused one of specific features of the national music theatre – a very quick
reaction of all its genres to the processes in political and social situation, has
consequently influenced the character of dynamics of the national model of
symphony.
An important peculiarity of F.-J. Gossec’s author style is the use of programme
in symphonies because of its popularity in French art, where the program works both
by title and content were rather widespread. His work in the field of opera and ballet
has also influenced his approach to instrumental works. F.-J. Gossec can be confidently recognized as innovator in creation and development of program symphonic
works.
As a result, a purely instrumental genre reflects the unique traditions of French
music and culture in general, where theatricality and program approach were
predominant features. The analysis of all periods of the composer’s symphonic
heritage leads to the conclusion that F.-J. Gossec was a founder of an independent
national tradition, where he used achievements of the leading European symphonic
schools of the epoch (Italian School and Mannheim School), subjecting them to a
purely French up-to-date spiritual, aesthetic and artistic trends. This was achieved
through the creation of individual combinations of intonation and imagery thematic
complexes, as well as a specific model of their interaction, uncommon for European
practice of that time. Another important aspect is the composer’s vision of certain
movements or the entire cycles as phenomena of instrumental music with a hidden
program, and sometimes with an implicit storyline, which had a significant impact on
the composition, structure and content of genre’s framework.