Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Косаняк, Наталія Володимирівна | |
dc.date.accessioned | 2020-11-18T09:19:39Z | |
dc.date.available | 2020-11-18T09:19:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Косаняк Н. В. Музичний театр в інфраструктурі культурно-мистецького життя Львова кінця XVIII – першої третини XX століття (на матеріалі тогочасної міської преси) : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Н. В. Косаняк ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2016. – 248 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2372 | |
dc.description | The dissertation is devoted to the establishment and development of musical and theatrical journalism in Lviv at the end of the 18th – the first third of the 20th century based on the urban press of that times. The basic problem-thematic vectors of musically-theatrical journalism that is examined in the wide context of the phenomena of opera and musicallytheatrical culture (musical repertoire of the theatres, directing, acting performance, the relationship between the theater and the audience, the role of the criticism in spectacular culture of the city, etc.) are certain. The role of the press of the indicated direction is marked in sociocultural development of Lviv. Music and theater journalism comes forward in the dissertation as a communicative system that passes cultural experience, forms skills of artistic perception for an audience. The features of Lviv’s music and theater journalism are certain, the stages of its formation and development are traced. The most popular in the municipal press genres are illuminated and analyzed: a review, theater feuilleton, creative portrait, critical article-result of season. Presentation of evolutional process of musical theatre in Lviv and it’s reflection on the pages of the press, as well as establishment of development stage leads to the definition of specific musical and theatrical journalism; its in the sizes basic principles of both humanistic professions – journalist and artist (musician and specialist in drama study), thus combining journalistic and literary activities. In fact quality of review depends both on the awarenes sofcriticism in theory and cultural history, on the awarenes sofcriticism in theory and from life experience, aesthetic taste; in this regard much in considerable attention is spared to personalities of critics, attention on the irposition in Lviv society, their correlation with surroundings, ponderability and authenticity of their estimation of that or the rartefact applies, that largely depended on reputation of a particular critic. The Musically-theatrical segment of cultural life of Lviv grounds to generalizations both especially artistic and historical and social character, helps to better understand the feature of spiritual processes of city and edge "The regioncrossroad" which formed in the European Galician land an ditscapital, hasled to a number of very specific features in its philosophical, aesthetic, ontological priorities. It is nocoincidence that this geniuslocy formed form of prominent representatives of musical and theatrical spheres of different nationalities, who despite all individual differences creative personalities, different degrees of talent and their own value system, always kept the imprint of cultural consciousness of the mother land. Infact, although different national communities and cherished own traditions, some publicly-cultural events embrace layers, regardless of nationality, religion and social status. The Musically-theatrical world actually belonged to such undifying spiritual center of the earth which conditioned the emergence of regional special atmosphere in the various activities and life of the city. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена становленню та розвитку музично-театральної журналістики у Львові кінця XVIII – першої третини XX століття на матеріалі тогочасної міської преси. Визначено основні проблемно-тематичні вектори музичнотеатральної журналістики, яку досліджено в широкому контексті явищ оперної й музично-театральної культури (музичний репертуар театрів, режисура, акторське виконання, відносини між театром та публікою, роль критики у видовищній культурі міста тощо). Відзначено роль преси вказаного напряму у соціокультурному розвитку Львова. Музично-театральна журналістика виступає в дисертації як комунікативна система, що передає культурний досвід, формує у глядачів навики художнього сприйняття. Визначено особливості львівської музично-театральної журналістики, простежено етапи її становлення й розвитку. Висвітлено й проаналізовано найпопулярніші в міській пресі жанри: рецензія, театральний фейлетон, творчий портрет, критична стаття-підсумок сезону. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка | uk_UA |
dc.subject | національна музична культура, оперний театр, музичнодраматичний театр, пресові видання, журналістика, музичний репертуар, антреприза | uk_UA |
dc.title | Музичний театр в інфраструктурі культурно-мистецького життя Львова кінця XVIII – першої третини XX століття (на матеріалі тогочасної міської преси) | uk_UA |
dc.title.alternative | Musical theatre in the infrastructure of Lviv’s cultural and artistic life at the end of the 18th – the first third of the 20th century (based on the urban press of that time) | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |