Abstract:
Дисертацію присвячено дослідженню історії розвитку ксилофона в
Європі, що розглядається в контексті однотипних ідіофонів різних народів
світу. Проаналізовано стан вивчення інструмента. Обґрунтовано автохтонне
походження європейського ксилофона, вивчено основні його типи від
античності до початку ХХІ ст. (одно-, дво-, три- та чотирирядної систем).
Розглянуто умови функціонування ксилофона в європейській музичній
культурі XIV–поч. XX ст. Висвітлено діяльність клезмерів-ксилофоністів, їх
вплив на розвиток сольного виконавства і створення концертного репертуару.
Впроваджено забуті імена європейських ксилофоністів, ксилофоновий
педагогічний і концертний репертуар. Висвітлено зародження європейського
виконавства на дворядному ксилофоні американської системи.
Description:
Dissertation investigates the history of xylophone development in Europe
considered in terms of the same type idiophones of various nations. There was
analyzed the instrument study status. There was justified the autochthonous origin
of European xylophone, its basic types studied since Classical antiquity until the
beginning of XXI century (one-, two-, three- and four rows systems). There were
conditions considered of xylophone application in European musical culture of
XIV-beginning of XX century. There was activity reflected of klezmerists-
xylophonists, their impact on solo performance development and creation of
concert repertoire. There were introduced forgotten names of European
xylophonists, xylophonе pedagogical and concert repertoire. There was reflected
the origin of European performance using two-row xylophone of American
system.