Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню феномену інципіту Ave Maria,
який набув у мистецтві знаковості та втілений у різноманітних музичних
артефактах.
Розглянуто зразки музичної інтерпретації сакрального тексту Ave
Maria та його початкової фрази. Широке коло прикладів проаналізовано
в історичному ракурсі: від архетипу — григоріанського хоралу (розшифрованого та занотованого А. Гумпельцгеймером) — до артефакту, написаного у 2009 р. — «Ave Maria: Варіації на тему Джачінто Шелсі» для
фортепіано І. Пауера. Досліджено жанрово-стильові метаморфози творів
«Ave Maria». Простежено секуляризацію зразків «Ave Maria» від жанрів
церковної традиції до артефактів світської музики, введення у творчий
колообіг нових авторських текстів з однойменною назвою. Виявлено
міграцію символу Ave Maria у жанрові сфери естрадної, інструментальної
музики академічної традиції.
Здійснено класифікацію творів за жанровими, стильовими, структурними ознаками. Розглянуто текстову варіативність арт-зразків. Досліджено драматургічний потенціал тексту канонічної латинської молитви
Ave Maria та способи його реалізації у музичних творах. Розглянуто
географію поширення композицій «Ave Maria» з латинською назвою.
Суть розробки, основні результати:
This dissertation deals with the study of the phenomenon entitled Ave
Maria, that has acquired a symbolic significance in art and is translated into
various music artifacts.
This work presents an analysis of musical interpretations of the sacral Latin
text of Ave Maria and its initial phrase. It presents samples from the archetype —
the Gregorian Choral (deciphered by Adam Gumpelzheimer) to the composition of 2009 — «Ave Maria: Variations on a theme by Giacinto Scelsi» for
the piano by Ian Power. 59 art-samples have been analyzed in detail. The compositions have been classified by the genre, stylistic, structural attributes. The
artifacts «Ave Maria» exist in all genres: vocal, instrumental, vocal-instrumental, choral compositions. Proceeding from that it is asserted that Ave Maria
is not a name of a genre.
The processes of secularization in the compositions entitled «Ave Maria»
have been traced from the genres of ecclesiastical tradition to the artifacts of
secular music. Diversity of the compositions’ text variation has been studied as
well. The use of both, the Latin text and authorship poetry entitled «Ave
Maria» has been noted in the art-samples on the verbal level.
Dramaturgical potential of the text of canonical Latin prayer Ave Maria
and its implementation in the music works have been studied in the
dissertation. The individual approach to the verbal-semantic relief of the prayer
can be discerned in the process of forming and in the intonation dramaturgy of
the composition. The verbal text of the prayer has a binary form. In some
musical compositions it is structurally emphasized, in other compositions it is
somewhat veiled, sometimes expanded to the ternary form.
Numerous samples of «Ave Maria» have been found in the non-classical
(«light») music.
The function of the sacral phrase in the extra-verbal compositions is
translated into the plane of the program-music. The variety of genre solutions
has been studied: from the instrumental miniatures (piece, etude, cycle alla
prelude and fugue, variations) to the large-scale symphonic compositions
(concertino, concert, symphonic poem).
Geography of «Ave Maria» artifacts propagation is also described.
Artifacts entitled «Ave Maria» in other kinds of art (painting, literature,
cinema, theater) have been also analyzed.
Reception of the sacral symbol Ave Maria in various kinds of art, by
composers of different nationalities and religions testifies to the nonconfessional, international comprehension of the image of the Blessed Virgin,
departure from the boundaries of the cult purpose of religious symbols and the
Scriptural stories. The considerable number of the works entitled «Ave Maria»
confirms the special peculiarity of the Annunciation themes. Artifacts «Ave
Maria» are defined as a transcultural phenomenon, overcoming temporal,
stylistic, genre and language boundedness.