Короткий опис(реферат):
У дисертації здійснено комплексний музикознавчий аналіз
найпоказовіших камерно-інструментальних творів Є. Станковича різних
періодів написання. Творчість композитора висвітлюється у контексті
загально-історичного розвитку камерно-інструментального жанру і
жанрового синтезу, як одного із домінантних напрямків в сучасній
музиці.
При історичному огляді основних шляхів розвитку камерноінструментального жанру вивченню підлягають тенденції розвитку та
стильові напрями камерно-інструментальної музики у Західній Європі,
розвиток камерного музикування у просторі української традиції,
тенденції виникнення та характерні риси жанру камерної симфонії.
У аналітичному розділі основною ознакою диференціювання по
групах обраних камерно-інструментальних творів Станковича є
домінування у них певних стильових рис: неофольклорних,
необарокових, неоромантичних. Комплексний музикознавчий аналіз
опусів був здійснений у плані семантики, стилю, жанру, формотворення,
музично-виражальних засобів, характерних особливостей музичної мови
композитора.
Особлива увага у роботі, при окресленні основних мовно-стильових
особливостей камерно-інструментальної музики композитора, надається
поєднанню у його творчості етнохарактерного матеріалу з метою
відтворення інтонацій регіональних фольклорних джерел у сучасному
композиторському трактуванні, а також взаємодії традиційних та
новаторських виражальних засобів.
Суть розробки, основні результати:
In the thesis it is done musicology analysis of the most significant chamber
and instrumental works of Yevheniy Stankovych of different periods of
creation. Chamber and instrumental works of the composer are highlighted in
the context of general historical development of chamber instrumental genres
and genre synthesis as one of the dominant trends in the modern music.
As shown in the historical review of the main ways of chamber and
instrumental genre development, the subjects to study are the development
tendency and style directions of chamber instrumental music in Western
Europe, the development of chamber music in the space of Ukrainian traditions
and trends of appearance and peculiar features of chamber symphony genre.
The chamber and instrumental genre of Ye. Stankovych presents various
stylistic palette, which is characterized by a combination of different styles
within a single work, either with even distribution or the dominance of one or
another style splashes. According to the analytical section, the main
characteristic of differentiation by groups of selected chamber and instrumental
works is the dominance of definite stylistic traits: neofolk, neobaroque,
neoromantic. Having analyzed some lyrical images in different genre shades,
the semantic atmosphere of chamber and instrumental music of Ye.
Stankovych is marked as lyrical and philosophical, lyrical and dramatic, lyrical
and epic, lyrical and psychological. In the result of genre and form
individualization, in chamber symphonies of composer the features of
polygenre arise as a combination of features of the symphony and chamber
symphony, chamber symphony and concerts, symphony and one-part
symphony, theater and program music.
The artist uses individualized architectonic combinations in the structure as
free using of traditional forms, giving the features of some forms (sonata,
rondo, variation) and the creation of original architectonic compositions at
different levels, in combination with the through variant alternatively
development of musical images.
The main peculiarity of the texture of chamber and instrumental works of
Stankovych is polyphony, polyphonic thinking and giving to it thematic
meaning. Moodharmony of the works is based on the usage of twelve-level
tonality in combination with the principals of polymood and polytonality.
Describing the main tongue-stylistic peculiarities of composer’s chamber
and instrumental music, special attention is paid to the combination of ethno
typical material to convey the intonations of regional folk sources in modern
composer’s interpretation and also the interaction between traditional and
innovatory musical expressive means.