Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Євгеньєва, Марія Василівна
dc.date.accessioned 2020-11-23T12:47:17Z
dc.date.available 2020-11-23T12:47:17Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Євгеньєва М. В. Формування та розвиток бандурного мистецтва Тернопільщини : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / М. В. Євгеньєва ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2017. – 291 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2390
dc.description This Thesis is the first attempt of prerequisites holistic study of Bandura art origin, formation, and development within Ternopil areas since its formation and until modern operation. The historiographic basis of the paper include: documents and manuscripts, foundations of historical and regional studies museums of Galicia; Ukrainian and foreign periodicals and encyclopedicals; epistolary heritage, memoirs and diaries of Bandura-players, their friends and family members; musical instruments private collections; photos and film footage, audio and video presentations of Bandura-players, interviews with Bandura tradition bearers and personal observations of the author of Ternopil Region modern concert and festival practice. Based on the current sources the condition was analyzed of the issue of interest study. The paper describes the historical and cultural prerequisites for modern Ternopil Region’s Bandura art development. The specificity was studied of the Bandura art main formation centres, creative life of the outstanding regional Bandura-players, as well as their students and followers. The development presentation is reconstructed of Bandura education and condition is demonstrated of its modern operation. The development patterns and trends are highlighted of the modern Ternopil Region’s Bandura art as part of Ukrainian culture in national and international terms. The scientific value of the results obtained is the first attempt made to cover comprehensively the issues of Ternopil Region’s Bandura art from its origins to the present time. The candidate for a degree introduces at the scientific level a significant amount of the new archival sources, examines the historical and cultural prerequisites for the formation of the modern Ternopil Region’s Bandura art. The author has reconstructed and supplemented the pages of creative biographies of the Ternopil Region’s Bandura art representatives, outlined their contribution to the modern Bandura art development. The paper also highlights two main Ternopil Region’s Bandura art historically established centres – West Podillia and South-Volyn with their main centres (Ternopil, Kremenets). The role is demonstrated of the outstanding Bandura-player tutor, Bandura expert K. Misevych and his student Z. Shtokalko in shaping the basic paradigms of the modern Bandura art. The author traced the dynamics of the Bandura performance development from amateur to professional forms through XX – first decades of XXI centuries. The author highlighted the three-level system of modern Bandura education, teaching activities of the regional Bandura-players. The paper identified the authorship of Ternopil craftsmen of pre-war Banduras maintained with the expositions of regional museums, private collections, as well as photographic materials. The activities are considered of the modern Bandura-players and Ternopil Region’s Bandura craftsmen. The paper also highlights the specific aspects of M. Postolan’s concert and performance and outreach activity, analyzes Bandura compositions and versions of the performing musician-composer D. Hubiak. The authors has also restored, studied, and published a significant part of Z. Shtokalko’s sound recordings (102). The results obtained, paper’s theoretical propositions, and conclusions are formulated on the basis of the specified issue comprehensive study. uk_UA
dc.description.abstract Дисертація є першим фундаментальним дослідженням, присвяченим вивченню бандурного мистецтва Тернопільщини від його першовитоків до сучасного стану розвитку. Проаналізовано та впроваджено у науковий обіг значну кількість архівних і документальних джерел, спогадів та епістолярію музикантівбандуристів, рукописів та аудіозаписів музичних творів для бандури та ін. Відтворено цілісну картину бандурного мистецтва Тернопільщини, визначено його протооснови, з’ясовано специфіку формування двох основних територіальних осередків – Західноподільського та Південноволинського. Вивчено життєтворчість бандуриста та майстра бандур К. Місевича, а також його учнів та послідовників, зокрема З. Штокалка. Встановлено основні засади їх творчої та конструкторської діяльності, виконавської манери. Реконструйовано панораму розвитку бандурної освіти та виконавства від аматорських до професійних форм, показано стан їх сучасного функціонування в умовах фестивально-конкурсного руху, а також специфіку композиторської творчості бандуристів-виконавців. У центрі уваги – постаті К. Місевича, М. Постолана, З. Штокалка, Д. Губ’яка та ін. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка uk_UA
dc.subject бандурне мистецтво Тернопільщини, Галицько-Волинська школа, Західноподільський та Південноволинський осередки, бандура чернігівсько-київського та харківського типів, жанри бандурної творчості, освіта, виконавство, фестивально-конкурсна практика uk_UA
dc.title Формування та розвиток бандурного мистецтва Тернопільщини uk_UA
dc.title.alternative Fоrmation and development of Ternopil region’s Bandura art uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу