Abstract:
Опираючись на широкий міждисциплінарний дискурс, концепція
дисертаційної роботи пропонує нову методологічну парадигму до вивчення
проблематики, пов'язаної з творчою зрілістю композитора. Її специфіка
досліджується у нерозривній єдності позастильових та стильових чинників.
У дослідженні обґрунтовується можливість трактування творчої зрілості
композитора водночас як хронологічного, так і аксіологічного феномена.
Відтак, зрілість розглядається як етап професійного становлення митця
(найчастіше – центральний) та категорія, спрямована на окреслення художньої цінності творчості. Особлива увага приділяється таким позастильовим
параметрам творчої зрілості композитора як періодизаційні закономірності,
психологічна структура особистості у динаміці вікових змін, кореляція між
віком митця, продуктивністю і творчим процесом. Детальне вивчення
образного змісту музичних творів, жанрових пріоритетів та особливостей
індивідуального стилю обраного кола композиторських персоналій
спрямовано на виконання мети дисертаційної праці. Її суть полягає у
системному обґрунтуванні значення творчої зрілості композитора як
вершинного етапу та якості самоздійснення.
Description:
Based on broad interdisciplinary discourse, the concept of the thesis offers a
new paradigm in the study of methodological issues related to the creative
maturity of the composer. In addition to musicology, it used scientific potential
of philosophy, personology, developmental and creative psychology, acmeology,
biohrafiky, epistolohiyi etc. Using these sciences enables better understand the
subjective motivation of individual evolutionary process and identify which
features are genius attitude within the various stages of personal and professional
formation, and defining how strong is the influence of individual psychological
structure of creativity.
The study substantiates the possibility of interpretation of artistic maturity
composer at the same time as chronological and axiological phenomenon. Thus,
maturity is considered as a stage artist professional development (most often -
central) and category aimed at defining artistic value creation.
It proposed own typology of composer's maturity , based on the theory of
drama and V. Bobrovsky and N. Savytska musical concepts. We highlight the
following types of life-creation drama: wavy - that contains three important
components: beginning - the culmination - decline; rising - that directed to the
culmination (so-called «increscent half-wave») ; with culmination source.
Specificity of artistic maturity studied in inseparable unity of non-style and
style factors. To non-style dimentions wewe refer determinants wich related to
the same author, such as: his physiological and psychological characteristics,
social and personal qualities, professional nature, the system of artistic and
aesthetic orientations and attitudes, life experience, and after all - all that creates
it's identity. All these factors have a direct impact on composer's personality,
specifics of the creative process and creative performance. A detailed study of
the expressive content of music, genre priorities and peculiarities of individual
style chosen circle of composers personalities aimed at completing the goal of
the thesis work. It's core is a value system justification composer's artistic
maturity as a culminating period and as a quality of self-realization.