Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Гусар, Дзвіна Олексіївна | |
dc.date.accessioned | 2020-11-23T13:03:33Z | |
dc.date.available | 2020-11-23T13:03:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Гусар Д. О. Феномен творчості Василя Куфлюка у контексті інноваційних методів формування абсолютного слуху музикантапрофесіонала : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Д. О. Гусар ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2017. – 234 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2393 | |
dc.description | The objective of this dissertation is to bring to light the phenomenon of Vasyl Kuflyuk’s creativity, the author of innovative methods for development of absolute pitch in music professionals. Galician musician and teacher V. Kuflyuk was a native of the village of Vydyniv, Cnyatyn district in Ivano-Frankivsk region. Graduated from the Kolomyia Ukrainian Graduate School, Warsaw University (Natural Sciences and Mathematics) and the Warsaw Conservatory (Teacher Training School). He was an educator and teacher of singing orphans in the Warsaw house «Our Home» (1933-1939), led by outstanding Polish humanist educator Janusz Korczak, later the director, long time teacher of the school in Vydyniv and founder of the original methods of development of absolute pitch. As a result of Vasyl Kuflyuk’s professional creative activity came into being the Vydynivsky phenomenon – development of dozens of young talents in the field of music in a small rural music school. Many of these students have become acclaimed musicians, among them are – H. Havrylets, I. Moisyak, B. Frolyak and more. Vasyl Kuflyuk’s innovative ideas encapsulate the best accomplishments of European educational traditions as well as native Ukrainian ones rooted in folklore and deep traditions. These innovative ideas became the foundation of the original method of perfect pitch development. The effectiveness of this method has withstood the test of time for half a century. As a result of its effective implementation, ability to develop absolute pitch became an impressive tool in professional self-realization of several generations of musicians. Through many years of musical and pedagogical practices and analysis of the scientific problems of absolute pitch as well as matching musicpedagogical concepts of auditory development and exploration of the field of musical perception, V. Kuflyuk created his methods of absolute pitch development. The method was created during discovered effectiveness formation the absolute hearing in early childhood. He used monotonality musical material and song prompts that provide education of successive and simultaneous mechanisms of recognition and playback pitch (passive and active absolute pitch). According to the disclosed key in the thesis mechanisms of music and auditory perception, his methods indicated a monotonality singing system of development of absolute pitch. It is noted that musical and pedagogical approach of V. Kuflyuk meets modern criteria system of development of professional musical pitch. Based on questionnaires of V. Kuflyuk’s former students, conclusions were derived about the effectiveness of the used methods, influence of developed musical abilities on further career of the students. Pedagogical experiments tested for efficacy of the methods and results have proved that it is possible to reproduce and further improve V. Kuflyuk’s approach in current conditions. Through the prism of the «genius loci» concept there are highlighted the ethical features of individual style of pedagogical creativity of V. Kuflyuk and are revealed social significance of his activity in creating a Vydyniv village cultural environment. Results of the study include evaluation of the musical heritage by Vasyl Kuflyuk, an educator of many professional musicians generations, which are well-known in Ukraine and abroad. The results present the humanistic orientation of educational approaches and the innovative value of system of absolute pitch development, as well as the scientific and theoretical importance of V. Kuflyuk’s musical and educational experiment. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена висвітленню феномена творчості Василя Куфлюка (1912–1999) як автора системи інноваційних методів формування абсолютного слуху музиканта-професіонала. На основі аналізу наукової проблематики абсолютного слуху, зіставлення музично-педагогічних концепцій слухового розвитку та через залучення розвідок із галузі музичного сприйняття теоретично обґрунтовано методику розвитку абсолютного слуху, створену В. Куфлюком у процесі багаторічної музично-педагогічної практики. За результатами експериментального анкетного опитування колишніх учнів В. Куфлюка зроблено висновки про ефективність його методики, стійкість сформованого абсолютного слуху та вирішальний вплив розвинених на цій основі здібностей на подальше професійне становлення учнів. У ході навчального експерименту перевірена дієвість методики В. Куфлюка та доведена можливість її застосування і вдосконалення в сучасних умовах. Осмислення гуманістично-виховних та морально-етичних засад творчості В. Куфлюка крізь призму концепту «genius loci» виявляє її ціннісні, мотиваційні, духовні аспекти, пов’язані із визначальною роллю особистості галицького педагога-музиканта. Отримані результати ілюструють гуманістичну спрямованість творчих підходів В. Куфлюка та інноваційну цінність його системи розвитку абсолютного слуху | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка | uk_UA |
dc.subject | Василь Куфлюк, абсолютний слух, сольфеджіо, музична творчість, genius loci | uk_UA |
dc.title | Феномен творчості Василя Куфлюка у контексті інноваційних методів формування абсолютного слуху музикантапрофесіонала | uk_UA |
dc.title.alternative | The phenomenon of Vasyl Kuflyuk’s creativity in the context of innovative methods for development of absolute pitch in music professionals | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |