Короткий опис(реферат):
Дисертаційне дослідження присвячене розгляду актуальних питань та
тематики вивчення музичної культури регіонів і територіально-адміністративних одиниць України, а також утвердженню нового напрямку регіональних студій – суспільної рецепції композиторської творчості. Розглядаються історико-політичні, національно-ментальні та мистецько-культурні чинники, які зумовлюють унікальність досліджуваного регіону. Такі
чинники аналізуються на прикладі Львова та його музичної культури, як
такі, що спричинили регіональну специфіку суспільної рецепції творчості
особливо популярних, на локальних теренах, композиторів-романтиків –
Ф. Шопена, Р. Ваґнера і Ф. Ліста. Аналізуються вияви суспільної рецепції
щодо творчості обраних композиторів, етапи встановлення та адаптування їхньої інфраструктури в музичне життя міста, а також її видозміни в
залежності від історико-політичної та мистецько-культурної ситуації краю
від середини ХІХ століття до сьогодення.
Суть розробки, основні результати:
This research paper deals with topical problems of the study of local musical culture of different regions of Ukraine. The research also proves the
importance of a new approach to regional studies, namely the perception of the
musical oeuvre by the society.
The concept of perception of the musical oeuvre is used in terms of denomination specific regional priorities of a composer’s work, their perception,
understanding and interpretation. The perception of the musical oeuvre by the
local audience may have the following characteristics: regional activity of a
composer or people closely connected with the composer; the composer’s pieces
of music being included into regional concerts and educational repertoires;
local traditions and the composer’s heritage; scientific researches into the composer’s life and activity; public honouring celebrations – organization of anniversary ceremonies, exhibitions, museums, giving the name of the composer to
public institutions, etc.; the impact of the composer’s work on the local culture,
including music (both writing and playing), other art forms such as poetry,
literature, painting. To define a complex of different perception directions and
spheres of creativity in the region, we apply the term of the infrastructure of
composer’s work.
In current research, various historical, political, artistic and cultural factors
and specific national concepts of the musical culture of Lviv predetermining
regional peculiarities of perception of the musical oeuvre by the society are
analyzed, in particular the works of such locally popular composers as F. Chopin, R. Wagner and F. Liszt. The research paper deals with the manifestations
of public perception of the musical oeuvre of the selected composers, stages of
their infrastructure development and implementation into musical life of the
city, variables of such infrastructure in respect of historical, political, cultural
and artistic situation in the region starting with the mid-19th century and up till
nowadays.
Thus, having collected, processed and analyzed the above and many more
facts, we managed: firstly, to follow the variables in perception of the composer’s work during different historic periods; secondly, to reveal the period
when the music of a certain composer was top popular in musical culture of the
region and the factors stipulating this; thirdly, to formulate the basic principles
of regional perception of the musical oeuvre and define the priorities and
approaches to the study, as compared with other regions. To sum up all the
above, we conclude the following: there is no universal model of perception of
music, even if these are masterpieces of worldly recognized composers; their
heritage is interpreted aesthetically and symbolically within the context of the
cultural history of the region.