Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена способам та методам естетично-акустичного
оцінювання звучання оркестрів в концертних залах наживо та в записі.
Результати суб’єктивного оцінювання, виконаного згідно критеріїв встановленого зразка, порівнюються з об’єктивними акустичними параметрами
відповідних залів.
У дисертації викладено базові поняття музичної акустики, акустики
музичних інструментів концертних залів та психоакустики. Визначено такі
об’єктивні параметри оцінювання акустики концертних залів, як час реверберації (RT), час ранніх відбиттів (EDT), рівень басу (BR), відношення
ранньої/ревербераційної енергії, силові коефіцієнти (GL, GМ), коефіцієнт
внутрішньослухової крос-кореляції (IACCЕ3), час між приходом прямого
сигналу та появою перших відбиттів (ITDG). Проведено виміри об’єктивних
акустичних параметрів п’яти концертних залів Львова (Львівської національної філармонії, Львівської національної опери, Будинку органної та
камерної музики, Театру імені Марії Заньковецької, Великого залу Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка).
Сформульовано критерії суб’єктивної оцінки звучання оркестрів наживо і в записі та розроблено анкету для опитування експертів. Проведено
комплексне оцінювання звучання оркестрів у львівських концертних залах
в живому виконанні та в записі, при якому результати суб’єктивного оцінювання скорельовано з об’єктивними акустичними параметрами. За результатами отриманої естетичної оцінки подано рекомендації щодо корекції акустики вибраних залів та процесу звукозапису в них.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to modes and methods of evaluating the sound of
orchestras in concert halls in live and in the recording performed by subjective
evaluation of the musical material using the criteria of the established sample.
Set out the basic concepts of musical acoustics and the laws of the spreading of
sound waves in enclosed spaces. The basic laws of psychoacoustics, acoustics of
musical instruments are described. The basic principles of acoustics of concert
halls are formulated and the objective acoustic parameters that characterize them
are determined. In the results of many years of research it was found that only
objective parameters are not enough to characterize the acoustic properties of
concert halls. In order to fully assess the acoustics of the hall, a subjective
assessment is used according to the criteria of the established sample. The halls
in which research will be conducted (performance, listening and recording of
music) are determined. The choice of objective parameters for assessing the
acoustics of concert halls is based on the generalization of previous experience
in the selection of objective parameters for assessing the physical qualitative
indices of concert halls where it is suggested to stay on the following parameters:
monaural (not related to spatial localization of sound) and binaural (associated
with spatial localization of sound). The criteria for evaluating the sound were
formulated, with the help of which an expert evaluation of the sound of orchestras was performed live and in the records. For the live sound of orchestras and
the recording was developed the questionnaire. Objective parameters and subjective evaluation are related, that is, correlated. For comparison and confirmation
of the obtained results correlations between subjective criteria and objective
acoustic parameters were established. To evaluate the records of orchestras, only
a subjective assessment is also used with the criteria of the established sample.
A subjective assessment of the sound of orchestras was conducted in the Lviv
concert halls in the live performance and recording. This aesthetic assessment of
the orchestra’s sound live and in the recordings and the corresponding recommendations for correction of acoustics and recording of music is given. Comparison of records from the archive of television and radio with modern and
analyzed difference in sound.