Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Войтович, Олександр Орестович | |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T09:08:23Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T09:08:23Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Войтович О. О. Естетично-акустичні параметри оркестрового звучання (на прикладі концертних залів Львова) : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / О. О. Войтович ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2018. – 240 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2404 | |
dc.description | The dissertation is devoted to modes and methods of evaluating the sound of orchestras in concert halls in live and in the recording performed by subjective evaluation of the musical material using the criteria of the established sample. Set out the basic concepts of musical acoustics and the laws of the spreading of sound waves in enclosed spaces. The basic laws of psychoacoustics, acoustics of musical instruments are described. The basic principles of acoustics of concert halls are formulated and the objective acoustic parameters that characterize them are determined. In the results of many years of research it was found that only objective parameters are not enough to characterize the acoustic properties of concert halls. In order to fully assess the acoustics of the hall, a subjective assessment is used according to the criteria of the established sample. The halls in which research will be conducted (performance, listening and recording of music) are determined. The choice of objective parameters for assessing the acoustics of concert halls is based on the generalization of previous experience in the selection of objective parameters for assessing the physical qualitative indices of concert halls where it is suggested to stay on the following parameters: monaural (not related to spatial localization of sound) and binaural (associated with spatial localization of sound). The criteria for evaluating the sound were formulated, with the help of which an expert evaluation of the sound of orchestras was performed live and in the records. For the live sound of orchestras and the recording was developed the questionnaire. Objective parameters and subjective evaluation are related, that is, correlated. For comparison and confirmation of the obtained results correlations between subjective criteria and objective acoustic parameters were established. To evaluate the records of orchestras, only a subjective assessment is also used with the criteria of the established sample. A subjective assessment of the sound of orchestras was conducted in the Lviv concert halls in the live performance and recording. This aesthetic assessment of the orchestra’s sound live and in the recordings and the corresponding recommendations for correction of acoustics and recording of music is given. Comparison of records from the archive of television and radio with modern and analyzed difference in sound. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена способам та методам естетично-акустичного оцінювання звучання оркестрів в концертних залах наживо та в записі. Результати суб’єктивного оцінювання, виконаного згідно критеріїв встановленого зразка, порівнюються з об’єктивними акустичними параметрами відповідних залів. У дисертації викладено базові поняття музичної акустики, акустики музичних інструментів концертних залів та психоакустики. Визначено такі об’єктивні параметри оцінювання акустики концертних залів, як час реверберації (RT), час ранніх відбиттів (EDT), рівень басу (BR), відношення ранньої/ревербераційної енергії, силові коефіцієнти (GL, GМ), коефіцієнт внутрішньослухової крос-кореляції (IACCЕ3), час між приходом прямого сигналу та появою перших відбиттів (ITDG). Проведено виміри об’єктивних акустичних параметрів п’яти концертних залів Львова (Львівської національної філармонії, Львівської національної опери, Будинку органної та камерної музики, Театру імені Марії Заньковецької, Великого залу Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка). Сформульовано критерії суб’єктивної оцінки звучання оркестрів наживо і в записі та розроблено анкету для опитування експертів. Проведено комплексне оцінювання звучання оркестрів у львівських концертних залах в живому виконанні та в записі, при якому результати суб’єктивного оцінювання скорельовано з об’єктивними акустичними параметрами. За результатами отриманої естетичної оцінки подано рекомендації щодо корекції акустики вибраних залів та процесу звукозапису в них. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка | uk_UA |
dc.subject | звукова хвиля, об’єктивні параметри, суб’єктивна оцінка, критерії оцінювання, акустика концертних залів, звукове поле, звукозапис, акустична корекція, кореляція, концертний зал, оркестр | uk_UA |
dc.title | Естетично-акустичні параметри оркестрового звучання (на прикладі концертних залів Львова) | uk_UA |
dc.title.alternative | Aesthetic and acoustic parameters of orchestral sound (on the example of concert halls of Lviv) | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |