Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Поетика фортепіанного етюду в європейській музиці XIX-XX століть

Show simple item record

dc.contributor.author Гульцова, Діана Павлівна
dc.date.accessioned 2020-12-02T10:41:06Z
dc.date.available 2020-12-02T10:41:06Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Гульцова Д. П. Поетика фортепіанного етюду в європейській музиці XIX-XX століть : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Діана Павлівна Гульцова ; Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. О., 2018. 18 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2428
dc.description The dissertation is devoted to the study of the poetics of the piano etude which is considered in the stream of genre-style styles of European musical culture of the XIX-XX centuries, as well as the accompanying phenomena of transcendence and virtuosity, revealing its wide historical and cultural context. The materials of the work served as the etudes of Sh. V. Alcan, E.. Prudent, K. Debussy, C. Saint-Saens, O. Messiaen, F. Liszt, S. Lyapunov, O. Scriabin, S. Rachmaninov, V. Rebikov,, O. Cherepnin, S. Prokofiev, V. Kosenko, B. Lyatoshynsky, A. Shtogarenko and others.It has been established that theetude is a universal genre model, addressed to the idea of perfection of Mastery, Technique in their high sense and therefore combines various fields of artistic and intellectual activity - music, literature, painting, theater, chess, sociology, etc. It is noted that the variety of areas of the concept of «etude» is also largely due to its etymology, derived from the French and Latin primary sources, which have a general and quite broad meaning - «doctrine», «study». Given the pre-European origins of theword («pushing, beat»), the etude can also be regarded as a «push-action» preceding the birth of an artistic creation or its counterpart. For etude in musical and performing arts, the above-mentioned facets and meanings are very revealing, as evidenced bythe general definition of this genre: the etude is a play, «intended to improve the technical skills of playing a certain instrument». The concept of the etude as a play being studied for perfection in skill, has a broad meaning.It was established that the piano etude is composed and appears to be extremely demanded in the XIX-XX centuries - in the culture of romanticism (later symbolism, neo-classicalism) with an indicative attraction for him to the exclusiveness of manifestations of creative and performing factors with appealing to the phenomenon of «virtuosity» and «transcendental», to the prospects of separation of creative, composing and performing activities, which does not exclude at the same time their active interaction. The etude in his best samples demonstrates the real ability of creative development not only of the genre-style language of different eras, but also of individual authors. Outlined the qualities of the etude in general at the level of perception of it as a universal «concept-avant-garde»genre, potentially open to any type of content. The best examples of this genre in the music of the XIX-XX centuries, marked the milestones of the development of European instrumentalism and piano performance of the epoch. uk_UA
dc.description.abstract Дисертацію присвячено дослідженню поетики фортепіанного етюду, який розглядається в річищі жанрово-стильових шукань європейської музичної культури XIX-XX століть, а також супутніх їй феноменів трансцендентності та віртуозності, що виявляють її широкий історико-культурний контекст. Матеріалами роботи послужили етюди Ш. Алькана, Е. Прюдана, К. Дебюссі, К. Сен-Санса, О. Мессіана, Ф. Ліста, С. Ляпунова, О. Скрябіна, С. Рахманінова, В. Ребікова, О. Черепніна, С. Прокоф’єва, В. Косенка, Б. Лятошинського, А. Штогаренка та ін. Встановлено, що етюд є універсальною жанровою «моделлю», зверненою до ідеї вдосконалення Майстерності, Техніки в їх високому розумінні і тому поєднує різні сфери художньої та інтелектуальної діяльності - музику, літературу, живопис, театр, шахи, соціологію тощо. Зазначається, що різноманітність сфер застосування поняття «етюд» багато в чому також обумовлена його етимологією, похідною від французьких та латинських першоджерел, що мають загальне і досить широке значення - «вчення», «вивчення». З огляду на праіндоєвропейське коріння даного слова («штовхати, бити»), етюд можна також розцінювати як «поштовх-дію», що передує народженню художнього творіння або його аналога. Для етюдів в музичній творчостіі виконавському мистецтві також вельми показові вищевикладені грані і смисли, про що свідчить загальне визначення цього жанру: етюд - п’єса, «призначена для вдосконалення технічних навичок гри на якомусь інструменті». Поняття етюду як п’єси, що вивчається для вдосконалення в майстерності має широкий зміст. Встановлено, що фортепіанний етюд складається і виявляється гранично затребуваним в XIX-XX ст. - в культурі романтизму (пізніше символізму, неокласицизму) з показовим для нього тяжінням до винятковості проявів творчого і виконавського факторів з апелюванням до феномену «віртуозності» і «трансцендентного», до перспектив відокремлення творчо-композиторської та виконавської діяльності, що не виключає при цьому їх активної взаємодії. Етюд в його кращих зразках демонструє реальну здатність творчого освоєння не тільки жанрово-стильової мови різних епох, а й окремих авторів. Окреслені якості етюду узагально на рівні уявлення про нього як про універсальний «концептуально-авангардний» жанр, потенційно відкритий будь-якому типу змісту. Найкращі зразки цього жанру в музиці XIX-XX ст. позначили рубіжні етапи розвитку європейського інструменталізму і фортепіанного виконавства зазначеної епохи. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової uk_UA
dc.subject фортепіанний етюд uk_UA
dc.subject етюд uk_UA
dc.subject європейська музика uk_UA
dc.subject поетика uk_UA
dc.title Поетика фортепіанного етюду в європейській музиці XIX-XX століть uk_UA
dc.title.alternative Poetics of the piano etude in the European music of the XIX-XX centuries uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account