Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено визначенню головних стильових настанов творчості Л. Венедиктова, зумовлених його індивідуальним художнім методом. У роботі розглянуто стильові особливості хорового виконавства, які мають характерні ознаки на кожному з історичних етапів свого розвитку та вплинули на формування стильового феномену Л. Венедиктова. Аналіз виконавського стилю хормейстера здійснено шляхом історичної ретроспективи розвитку хорової виконавської традиції. Наведено висловлювання Майстра, зафіксованіу процесі спілкування з ним, які стали джерелом розуміння методичних настанов Л. Венедиктова. Виконавський досвід оперного хормейстера є основою дидактично-комунікативної діяльності Л. Венедиктова, яка обумовлює розвиток професійних навичок, принципів художнього мислення, а також формування моральних засад творчої особистості. Поняття «творчої лабораторії» трактується тут у його широкому універсальному значенні поєднання виконавства та просвітництва як функціонально-діяльнісних факторів стилю митця-музиканта-просвітителя, оперного хормейстера, художника-інтерпретатора (Майстра). Визначений універсальний, організаційно-просвітницький стиль школи Л. Венедиктова характеризується позитивним впливом на розвиток професійного художнього та інтелектуального потенціалу піаніста-концертмейстера. Досвід набутий у процесі творчої комунікації з Л. Венедиктовим, - це школа осягнення універсальних законів музичного мистецтва, основою якої є «енциклопедія» музично-виконавських знань та умінь, які можуть бути використанимиу фортепіанному виконавстві.
Суть розробки, основні результати:
Dissertation aims at the definition of the major stylistic directives of Lev Venediktov’s creative work specified by his individual creative method. The paper considers stylistic features of choir performance, which have their own distinctive features in every historical period of their development and someway influenced the formation of L. Venediktov’s style phenomenon. Analysis of the choirmaster’s performance style is committed by means of historical retrospective of choir performing tradition. The quotes of the Master, obtained in the process of communication with him and adduced in the subsection, become a source of understanding of L. Venediktov’s methodological directives. Performing experience of the Opera choirmaster appears to be the basis of L. Venediktov’s didactic-communicative work, which makes for the development of professional skills and principles of artistic thought and for the formation of the moral principles of the individual. The latter, in their turn, explain such notion as a “creativelaboratory” in its broad common meaning that brings together the performance and education as the functional and activity style factors of the artist, who is not only a musician and an educator, an opera choirmaster but also an artist-interpreter (master). L. Venediktov’s didactic-communicative principles are analyzed in the context of the continuation of the Byzantine-Russian tradition, which originated on the basis of the ancient Greco-Roman educational system “enciclios pedia”, characterized by the development of a versatile personality. It reveals strong resemblance with the principles of L. Venediktov - a teacher and an educator. Experience obtained in the process of creative communication with L. Venediktov appears to be a real school of understandingthe universal laws of musical art and is based on the “Encyclopedia” of musical-performing knowledge and skills that can be used in piano pedagogy.