Abstract:
Дисертацію присвячено дослідженню ролі традиції та нових віянь в портретному живописі Центральної і Східної України кінця XVII-VIII ст. Розкрито основні етапи розвитку портретного жанру у даний період в контексті художньо-культурного процесу. Виявлено основні типи портрета і визначено фактори, що вплинули на їх своєрідність. Досліджено іконографічні особливості та методи творення художнього образу. При аналізі художньо-стилістичних особливостей творів портретного жанру визначено як специфічну прикмету зв’язок з давньоруською традицією та принципами барокового світобачення, що знаходить продовження в подальшому і сприймається як усталена ознака національної культури. Введено до наукового обігу невідомі раніше документи, мистецькі твори, що заповнюють окремі прогалини в історії українського мистецтва.
Description:
The Dissertation is devoted to the role of the tradition and new tendencies in the portrait painting of the Central and Eastern Ukraine of the end of the 17th century and of the 18th century. Principal stages of the development of the portrait genre in the present period in context of art cultural process are disclosed. Principal types of the portrait are exposed and factors that influenced on their relationship are defined. Iconographical peculiarities and creative methods of the art image are researched. Analyzing art-stylistic peculiarities of works of the portrait genre the connection with the Old Russian tradition and principles of the baroque outlook which finds continuation in future and is perceived as an established sign of the national culture is defined as a specific sigh. Unknown before documents the art works that fill separate omissions in the history of the Ukrainian art are into produced scientific circulation.