Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено комплексному історико-теоретичному дослідженню культурологічних та мистецьких проявів феномена конфлікту у сфері симфонічної драматургії.
Простежено еволюцію наукових поглядів на проблему конфлікту у філософсько-культурологічному та мистецтвознавчому дискурсах, визначено специфіку конфлікту в інструментальній музиці, його предмет у симфонічній драматургії, а також її суттєві властивості як моделі конфлікту у європейському симфонізмі.
Виявлено змістовні відмінності таких мистецько-культурологічних феноменів як «конфлікт» і «конфліктність», здійснено їх термінологічне порівняння, а також диференціювання поняттєвих співвідношень «конфлікт - контраст», «конфлікт - протиріччя», окреслено їх прояви у сфері симфонічної драматургії.
Визначено особливості функціонування «конфліктної ситуації» як соціокультурної моделі конфлікту в інструментальній музики. Простежено формування семантики конфлікту у континуумі драматичного симфонізму: від класико-романтичного періоду - до сьогодення, виявлено структурно-смислові особливості конфлікту в симфонічній концепції, обґрунтовано принципи його типології в музиці.
Окреслено базові функції конфлікту (структурологічну, когнітивну та ін.) у цілісній концепції симфонічного твору, соціокультурні детермінанти смислової трансформацій конфлікту у симфонізмі - від традиційних структур до модерних модифікацій в європейській музичній культурі.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is dedicated to complex historical-and-theoretical research of culturological and artistic manifestation of conflict phenomenon in symphonic drama.
The evolution of scientist opinions about a problem of conflict in philosophic-and-culturological, artistic discourses have been traced, the specificity of conflict in instrumental music and dramatic symphonism, also these special properties as a conflict models in European symphonism have been determined.
Sensual differences and terminological comparison such artistic-and-cultural phenomenon as a “conflict-and-contrast”, “conflict-and-antagonism”, their appearances in symphonic drama have been considered. Special functions of “conflict situations” as a social-cultural model of conflict in instrumental music have been revealed.
The formation of conflict semantic in dramatic symphonism continuum from classical-and-romantic periods up to present days has been showed, structural-and-sensual details of conflict (structural, cognitive, ets.) in entire conception of symphonic composition, social-cultural vectors of conflict sensual transformations in symphonism from traditional forms to modern modifications in European music culture have been specified.