Abstract:
Дисертаційна робота покликана розширити уявлення про культуротворчі процеси кінця ХІХ ст., зокрема професійно-мистецькі і методико-педагогічні аспекти становлення акторських шкіл та сценічно-виконавських стилів на прикладі яскравого й універсального обдарування Є. Кадміної. Ця актриса і співачка була водночас представницею вокального і театрального мистецтва, вихованою в традиціях корифеїв Малого театру та співаків Московської консерваторії, що надає особливої вагомості знаковій специфіці означених культуротворчих явищ.
У дисертації, таким чином, виявлено трансляційні й аксіологічні аспекти діяльності Кадміної в культурних процесах Росії та України останньої чверті ХІХ ст., знайдено художні джерела феномена Є. Кадміної в її навчальному і творчому оточенні, сформульовано принципи підходу Є. Кадміної до створення музично-драматичного образу та знайдено закономірності трансформації виразних засобів Кадміної-актриси під час переходу від вокально-сценічних до суто драматичних ролей.
Це дозволило з’ясувати місце актриси-співачки в реформаторських процесах російсько-української сцени останньої чверті ХІХ ст., виявити інформаційний, емоційний та експресивний зміст денотатів театральної культури, пов’язаний з процесами реформації акторського мистецтва останньої чверті ХІХ ст. Доведено, що творчість Є. Кадміної вплинула на процес інтеграції театральних амплуа, який став ознакою народження сучаснішої та універсальнішої сценічної мови.
Description:
The dissertation research is devoted to expand the understanding of cultural creative processes in the end of the nineteenth century, in particular the professional, artistic and methodological, pedagogical aspects of the formation of drama school and performing styles on the example of the bright and universal talent of E. Kadmina. This actress and singer was at the same time representative of vocal and dramatic art, educated in traditions of the coryphaeus of the Maly Theatre and singers of the Moscow Conservatory, which lends weight to the sign specifics of these cultural creative phenomenons.
In this dissertation identified translational and axiological aspects of E. Kadmina’s activity in cultural processes of Russia and Ukraine of the last quarter of the nineteenth century, found artistic sources of the phenomenon of her talent in the academic and creative environment, defined the approach principles of the actress to the creation of the music-drama image and found transformation regularities of expressive means of Kadmina-the actress during the transition from vocal-stage on the purely dramatic roles.
This, in turn, enabled us to clarify the place of the actress-singer in the reforming processes of the Russian-Ukrainian stage of the last quarter of the XIX century and reveal informational, emotional and expressive content of the denotations of theatrical culture connected with the processes of the reformation of the actor’s art of the last quarter of the XIX century. It is proved that creativity of E. Kadmina influenced the process of integration of theatrical roles, which became a sign of the birth of more modern and universal stage language.