Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено вияву семантичних особливостей різдвяних фольклорних хорових та театральних жанрів і переосмислення музичного ряду святкового різдвяного канонічного Богослужіння у професійному музичному мистецтві України періоду незалежності. Їх дослідження здійснено на матеріалі музичних творів провідних українських композиторів, що являють собою найяскравіші, найбільш характерні різножанрові зразки звертання до розкриття різдвяної тематики: фольклорні обробки для хору без супроводу М. Тиможинського, О. Некрасова, Л. Шукайло, Л. Дичко, В. Степурка, Є. Станковича; “Різдвяний тропар” В. Степурка, Різдвяна “Архієрейська Божественна Літургія з нагоди Великого Ювілею 2000 різдва Христового” Св. Іоанна Золотоустого В. Камінського та О. Козаренка, а також музично-сценічні твори - “Різдвяне дійство” Л. Дичко та балет “Ніч перед Різдвом” Є. Станковича. На підставі визначення певних найбільш характерних типологічних ознак різдвяних музичних жанрів було здійснено порівняльний аналіз їх опосередкування і трансформації в українському професійному музичному мистецтві періоду незалежності. Проведене дослідження дало підстави здійснити певний екскурс у традицію звертання до жанру фольклорної хорової та інструментальної обробки різдвяних жанрів та вертепно-маланкових дійств у зразках професійного музичного мистецтва України, зробити огляд, визначити етапи еволюції та відповідні їх мистецькі й соціальні завдання і проблеми та зробити узагальнення з приводу жанрових пріоритетів та їх індивідуального авторського трактування.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted determination of semantic features of the Christmas choral and theatrical genres of folklores, and also conversion of musical row of festive canonical divine Service in the professional musical art of Ukraine of period of independence. Their research is carried out on pieces of music of the leading Ukrainian composers, being the most prime and characteristic different examples of address to opening of the Christmas theme: treatments of folklores for choir unescorted M. Timozhinsky, A. Nekrasov, L. Shukaylo, L. Dychko, V. Stepurko, E. Stankovich; “Christmas troper” V. Stepurko, Christmas “Bishop Divine Liturgy on occasion of Great Anniversary 2000 Christmas” of St. Ioann Zlatoust V. Kaminsky and A. Kozarenko, and also works for musical theatre are the “Christmas action” of L. Dychko and ballet “Night before Christmas” of E. Stankovich. On the basis of determination of the most characteristic tipological signs of the Christmas musical genres the comparison analysis of their transformation in the Ukrainian professional musical art of period of independence was carried out. The accomplished researches grounded to carry out certain review in tradition of address to the genres of folklore choral and instrumental treatment of the Christmas genres actions in the standards of professional musical art of Ukraine, to accomplish a review, define stages of evolution and proper them artistic and social aims and problems, and also to do generalizations concerning genre priorities and their individual author conversion.