Abstract:
У дисертації розглянуто актуальні проблеми функціональності та естетики сучасної класичної типографіки друкованих видань в умовах цифрового набору. Автором запропоновано визначення нового поняття «посткласика», яке передбачає його розуміння як стилістику дизайну в епоху постмодернізму, що запозичила класичну форму домодерністської парадигми.
У роботі простежено передумови та етапи становлення посткласики друкованих видань, окреслено варіанти її практичного застосування. Перспективи подальшого розвитку посткласики в Україні розглянуто у контексті формування сучасної проектної культури та співвіднесено з характерними прикладами типографіки у видавничому просторі країн СНД (Росії, Білорусії), Європи, Скандинавії, США, Австралії.
Description:
The following thesis examines the topical problems of functionality and aesthetics of the modern classical typography of printed matters under conditions of digital composition.
The author suggests a definition for the new notion of Postclassics, which implies its understanding as a design stylistic in the post-modernism era, borrowing from the classical form of pre-modernist paradigm. The paper examines the preconditions and phases in the formation of Postclassics of printed matter and outlines the options for its practical application. The prospects for further development of Postclassics in Ukraine have been considered in the context of formation of a modern design culture and correlated with some typical examples of typography in the publishing industries of CIS countries (Russia, Belarus), Europe, Scandinavia, USA, and Australia.