Abstract:
Дисертація є комплексним цілісним дослідженням у галузі історії і теорії
академічного народно-інструментального виконавства та специфіки формування
виконавської майстерності баяністів у мистецьких закладах освіти Львівщини.
У роботі систематизовано типологію ознак львівської баянної школи як автономної регіональної школи; визначено творчі досягнення та роль баяністів у процесі її становлення на прикладі діяльності М. Оберюхтіна, А. Онуфрієнка, Е. Мантулєва; проаналізовано творчий та дидактичний доробок львівських композиторів для баяну, здійснено аналіз концертно-сольного, ансамблевого та оркестрового баянного репертуару; розкрито концертно-гастрольний та конкурсний рух львівських баяністів шляхом визначення показників їх успішності; обґрунтовано роль львівської баянної школи в контексті розвитку сучасного українського музичного мистецтва. Уточнено сутність поняття «баянна школа» з визначенням форм її діяльності, структури та функцій. Подальшого розвитку набули наукові положення про специфіку функціонування виконавської баянної школи за національним, регіональним, та авторським критеріями. Доведено, що унікальність львівської баянної школи полягає в стрімкому розвитку виконавської, педагогічної, композиторської, наукової та різних
колективних напрямків діяльності, що зумовлено активною творчою позицією її
представників.
Description:
The thesis examined the specificity of regional schools as intermediate
between the author and national, which is a function of its activity as an indicator
of local art processes, the formation and enrichment of national traditions in the
example of the Lviv School of bayan-accordeon performance and pedagogy. The
study made the selection and classification principles of pedagogy individual
copyright schools, features and principles of interpretation of performance, art and
crafts value of original music and transcriptions for accordion and ensemble, and
the level of methodological developments, potential and methods of scientific and
practical understanding of the creative activity of representatives of the Lviv
school the accordion in the context of Ukrainian academic art.
Lviv bayan school distinguishes numerous, widely represented
geographically, and by large-scale significance of gains in performance
competitions of the highest levels its representatives appear as participants,
winners, member and chairman of the jury, but also as initiators of competitivefestival of stocks and international art projects during the which is promoting
methodical and pedagogical principles interpretations trends and creative works of
representatives of the school.
Activities of the many attractions art of bayan-akordeon of the region
clearly shows uniqueness, originality and progressiveness of the individual in the
context of traditions and their continuity and perspective in the areas of areas of
work to realize the potential performance skills, which has received international
recognition, contribution to the development of advanced scientific and
methodological developments, popularity of repertuar educational and concert of
original and translated works bayan, the continuity of traditions in the author's
school of its natives as at home and abroad.